Hannah Juanita – Hardliner

Hannah Juanita - Hardliner album cover
Hannah Juanita - Hardliner album cover

Country artiest Hannah Juanita vertrok in haar jongere jaren naar het westen van Amerika om daar haar geluk te beproeven. Ze komt oorspronkelijk uit Chattanooga, Tennessee, maar zag kansen aan de Westkust. Dat liep minder goed dan gepland en toen ze 30 werd besloot ze om terug te verhuizen. Nashville is op dit moment haar thuisbasis en na wat singles is ze klaar voor het echte werk. Hardliner is haar debuutplaat en het knalt er meteen goed in.

En daarmee bedoel ik dat Hardliner country muziek tot de kern is. Je krijgt dit jaar niet meer country te horen dan deze plaat. Het honky tonk geluid is te horen over de gehele plaat en geeft een klassieke country vibe. Ja, er wordt veel gestrooid met pedal steels en fiddles. Dat maakt deze plaat dan ook zo sterk. Je merkt dat Hannah Juanita haar klassiekers kent en er door beïnvloed is. Loretta Lynn, Patsy Cline, Tammy Wynette zijn allemaal namen die geassocieerd kunnen worden met deze Tennessee girl.

Maar niet alleen met oude country legendes leg ik een verband. Hardliner doet heel erg denken aan een eerdere plaat die ik dit jaar recenseerde. Namelijk Lily B Moonflower met Moonflower. Ook Moonflower laat een honky tonk geluid horen met een behoorlijke twang. Het zijn albums die het meest pure country zijn en het is duidelijk dat steeds meer country artiesten terug naar de roots gaan. En het volk verlangt ook steeds meer naar een verleden toen country nog gewoon country was. Noem me conservatief of oubollig, maar uiteindelijk gaat het om muziek gemaakt van uit het hart.

Nu we het toch over het hart hebben. Hannah Juanita heeft op Hardliner genoeg liefdesliedjes verwerkt. Het is zonder meer het centrale thema wat terugkomt. Is niet erg, want ze doet het op een manier waardoor het niet heel mierzoet overkomt. Juanita verwoord het allemaal heel subtiel en ze laat je op een zachte manier een kijkje in haar liefdesleven geven. Het is allemaal niet zo spannend. Vooral de muzikale inkleuring van Hardliner is voor mij de eyecatcher en dat heeft alles wat country muziek zo goed maakt.

Als je op zoekt bent naar een authentieke Nashville country plaat dan zit je met Hardliner van Hannah Juanita goed. Je hoort dit soort platen niet vaak, maar je merkt wel dat dit soort oude country steeds meer naar de voorgrond treedt. Ondanks dat Hannah Juanita in Nashville zit lijkt Nashville dit soort muziek niet te promoten. Terwijl Hannah Juanita zonder twijfel het talent bezit om een grote te worden. Desalniettemin zijn dit soort albums waarom ik country luister. Ik hoop dat er steeds meer mensen de kracht inzien van dit soort honky tonk muziek, want uiteindelijk is het een stuk langer houdbaar en naar mijn mening veel meer plezier aan te beleven.