Harley Kimbro Lewis – Harley Kimbro Lewis

Harley, Kimbro Lewis album cover

Van Knoxville naar Nashville via Hertfordshire, hier vind je een nieuwe supergroep genaamd Harley Kimbro Lewis. Met z’n drieën zorgen ze voor een album waarbij je even je leven op pauze moet zetten en de muziek tot je laten inwerken. Want dat is wat dit drietal voor elkaar krijgt met deze plaat. Een rustpunt binnen Americana muziek die soms zo gewenst is. Maar wie zijn Harley Kimbro en Lewis nu precies?

Te beginnen met Martin Harley. Harley maakt inmiddels zo’n twintig jaar muziek en laat dat horen over de hele wereld. Van Australië tot India tot Europa. Hij heeft inmiddels acht albums uitgebracht die redelijk goed ontvangen worden door fans en muziek critici. Hij trad in het verleden onder andere op bij Glastonbury, Royal Albert Hall en Union Chapel. Martin Harley is een grote naam binnen blues en roots muziek.

Daniel Kimbro is een artiest die zijn roots vindt in roots muziek in en rondom de Appalachen. Een zeer gewaarde muzikant uit Knoxville met verschillende Grammy nominaties op zijn naam. Kimbro tourt op dit moment met grote acts zoals John Hiatt, The Jerry Douglas Band en The Earls of Leicester. Daarnaast deelde hij het podium met James Taylor, Alison Krauss, Molly Tuttle en meer. Ook Kimbro kan gezien worden als grote naam in de roots muziek.

Tot slot Sam Lewis, een singer / songwriter uit Nashville. Een muzikant die in het verleden samenwerkte met onder andere Chris Stapleton en Leon Russell. Americana held Chris Stapleton noemde Lewis zelfs de “moderne Townes van Zandt”. Zijn muziek wordt door critici vooral gezien als muziek met veel soul invloeden en hij brengt zijn muziek over ter wereld ten gehore.

Drie verschillende prof-muzikanten verenigen met elkaar op het titelloze album Harley Kimbro Lewis. En het is een plaat die het vooral heel laid-back is. Je hoort nergens de urgentie en je merkt dat alle drie de heren in een relaxte staat deze plaat hebben opgenomen. Dat wordt gelijk al duidelijk met titels zoals Cowboys in Hawaii, Good Guy en Neighbors. Het mag dan wel niet zo scherp en vluchtig allemaal klinken, genietbaar is het wel degelijk.

Naast dat het geluid zich op rustig vaarwater begeeft, zijn ook de teksten alledaags en het gaat alles behalve de diepte in. Dat maakt van Harley Kimbro Lewis een plaat die vooral geschikt is voor de late uurtjes met rust om je heen. Zoals gezegd is het allemaal heel laid-back en dat werkt voor mij heel aanstekelijk.

Er staan op Harley Kimbro Lewis dan ook geen grote hits, maar je hoort hier en daar genoeg interessante melodieën voorbij komen. Zo is een nummer als Tokyo niet uit mijn hoofd te krijgen, maar ook Cowboys in Hawaii is een nummer die hier nog lang zal bijblijven. Dat is het knappe van deze plaat. Nergens wordt er teveel energie verspild, maar het is allemaal ontzettend aanstekelijk. Dat maakt Harley Kimbro Lewis een plaat die niet direct zal opvallen, maar het luisteren zonder meer waard is. Hier en daar wat humeur, leuke melodieën, fijne instrumentatie. Wat wil je nog meer op een doordeweekse avond of vrij weekend?

Uitgebracht door HKL