Richie Mayer – The Inn of Temporary Happines

Richie Mayer - The Inn of Temporary Happiness album cover

Deze plaat lag al een tijd op het stapeltje om voorzien te worden van een recensie, maar eindelijk is-ie daar dan. Richie Mayer maakt met zijn solo debuut een plaat die ver terug reikt naar jaren zestig pop muziek. Je ontkomt er niet aan tijdens het luisteren van deze plaat. Het lijkt of met The Inn of Temporary Happiness de tijd heeft stilgestaan zoveel invloeden haal je uit dit album. En dat is niet heel onaangenaam moet ik zeggen.

Richie Mayer is vóór het uitbrengen van deze pandemie plaat maar liefst 20 jaar uit het muziek vak geweest. Ik zie deze plaat vooral als een vrijetijdsbesteding van Mayer waarmee zoveel muziekartiesten als Mayer de laatste twee jaar te maken kregen. Dat is alleen maar toe te juichen, want hoe meer muziek wij als luisteraar voor onze kiezen krijgen.

En meer muziek krijg je bij The Inn of Temporary Happines. Laten we zeggen meer dan een uur powerpop play die invloeden bevat van The Beach Boys, The Beatles en ook een band zoals ELO. Ik vind zo’n lange plaat iets teveel van het goede, maar met tegenzin luisteren doe ik het niet. Deze plaat bevat genoeg rockende nummers die genoeg te bieden hebben.

Je hoort dan ook veel gebeuren op The Inn of Temporary Happines. Je zal verwachten dat Richie Mayer een aardig muzikaal team achter zich heeft om alle instrumentatie van kwaliteit te voorzien, maar niets is minder waar. Mayer speelt alle instrumenten zelf in. Hoe vaak zie je dat nog? De gitaren, mandoline, keyboards, drums, percussies en zelfs de achtergrondzang neemt deze alleskunner voor z’n rekening.

En dat maakt de plaat een stuk interessanter om naar te luisteren. Want met zoveel instrumenten op deze manier om kunnen gaan heb ik grote respect voor. Richie Mayer heeft wat dat betreft met The Inn of Temporary Happines er echt goed en flink werk van weten te maken. Knap als je 20 jaar niets met de muziekindustrie te maken hebt gehad en dan zo’n plaat weet uit te brengen.

Voor muziekliefhebbers die jaren 60 en 70 pop helemaal geweldig vinden is The Inn of Temporary Happines een dikke aanrader. Houd je daarnaast van lange albums en wil je jezelf een uurtje even helemaal in hemelse en luchtige sferen bevinden kom je hier goed uit. 20 jaar uit de business zijn is lang, maar Richie Mayer bewijst met deze plaat het niet verleerd te zijn. Op naar het volgende album project? Ik kijk er alvast naar uit.

Uitgebracht door 2774486 Records DK