Haroula Rose – Catch the Light

Haroula Rose - Catch the Light album cover

Het is tegenwoordig onmogelijk om het aantal jonge vrouwelijke singer / songwriters bij te houden. Door deze enorme hoeveelheid is het erg moeilijk om op te vallen. Je moet echt wel iets uitzonderlijks brengen om een groot publiek te bereiken. Haroula Rose is zo’n vrouwelijke singer / songwriter die met haar muziek zo’n groot publiek weet te bereiken. Nieuwe plaat Catch the Light zal daar aan bijdragen.

Haroula Rose is niet een full-time muzikante. Naast haar muziek is ze ook nog eens een filmmaker en schrijfster. Ook op deze gebieden weet ze kwaliteit te brengen. Haar film producties kregen in het verleden diverse prestigieuze awards en ze heeft groot aanzien in de film industrie. Voor de soundtrack van haar film debuut Once Upon a River werkte ze onder andere met Rodney Crowell, Will Oldham en JD Souther.

Het klinkt allemaal best mooi, maar uiteindelijk hebben we het hier over Catch the Light. Dit album is inmiddels haar derde en net zoals met haar films weet Haroula Rose ook met haar muziek mensen te raken. Catch the Light is mijn introductie tot de muziek van Rose en ik begrijp waarom haar bekendheid zo groot is.

Catch the Light is zo’n typische zomerplaat. Het klinkt allemaal zeer degelijk met een nette productie. Ik krijg tijdens het luisteren van deze plaat een heel warm gevoel en je kunt je met de muziek even heel lekker wegdromen. Dat komt uiteraard door de zoete stem van Haroula Rose, maar ook de instrumenten zijn er om bij weg te dromen.

De basis van Catch The Light ligt vooral bij de akoestische gitaar en piano. Dit zijn de instrumenten die het meeste naar de voorgrond treden. Hier en daar wordt de muziek bijgekleurd met accenten van steel gitaar en violen. Ook hoor ik zelfs een accordeon terugkomen. Over de gehele plaat wordt het allemaal heel zacht en intiem gehouden, wat zorgt voor dat warme gevoel tijdens het luisteren.

Haroula Rose is zoals aangegeven aardig actief op diverse disciplines. Om je aandacht over verschillende projecten te verdelen is moeilijk, maar als ik naar Catch the Light luister hoor ik kwaliteit. Kwaliteit van een singer / songwriter die duidelijk weet waar ze mee bezig is. Het klopt dat er inmiddels ontiegelijk veel van dit soort artiesten zijn, maar als je zo’n album zoals deze weet te produceren verdien je een plekje tussen de grote van dit moment. Misschien wat grootspraak, maar na het luisteren zal je begrijpen waarom ik zo positief ben over deze plaat.

Uitgebracht door Tone Tree Music