Hazlett – Bloom Mountain

Hazlett - Bloom Mountain album cover

Het is 1 januari 2023 in de avond wanneer ik deze recensie typ. Je zult je waarschijnlijk afvragen met wat voor muziek ik het nieuwe jaar begin. Het is in ieder geval geen country plaat. Hazlett is namelijk een folk pop artiest met inmiddels een aantal succevolle EP’s op zijn naam staan. Dit jaar is hij klaar om het groot te maken met zijn eerste volwaardige debuutplaat genaamd Bloom Mountain.

Hazlett komt uit de Australische stad Brisbane, maar weet z’n weg inmiddels te vinden in het Zweedse Stockholm. Hij is niet nieuw in de muziekwereld en speelde al een tijdje instrumenten in voor andere artiesten. Maar hij vond het dus tijd om zijn eigen pad te bewandelen en doet dat met best wat succes. Bloom Mountain is samen geproduceerd met zijn vriend Freddy Alexander.

Het doel van Bloom Mountain is om iets bijzonders en wonderschoons te produceren. Natuurlijk zal je denken, maar ik vind dat Hazlett het met dit album heel goed gelukt is. Bloom Mountain is heel wonderschoon en doet je een soort van wegdromen naar verre oorden en eenvoudige tijden. Deze Australische native weet het allemaal met veel sfeer te brengen op een hele organische wijze.

Natuurlijk is dit soort folk pop muziek niet heel vernieuwend en de laatste jaren genoeg door andere artiesten gedaan. Dat maakt niet uit, want het scoort en het wordt veel geluisterd. Ben je een beetje bekend met dit soort folk muziek dan zullen namen als Garrett Kato en Noah Gundersen je bekend in de oren klinken. Hazlett past heel goed in dit rijtje thuis.

Bloom Mountain doet alles wat je van een goede folk plaat mag verwachten. Het heeft geweldige dromerige instrumentatie, een prachtig stemgeluid en songteksten geschreven met inspiratie uit het dagelijkse leven. Hazlett weet heel goed wat hij op deze plaat aan het doen is en hij weet duidelijk het maximale uit dit debuut te halen. Het smaakt zeker naar meer.

Succes gegarandeerd zou je zeggen met dit soort wonderschone muziek. Met name zal Hazlett de vrouwelijke luisteraar met zijn muziek aanspreken, maar ook als je een doorsnee folk liefhebber bent kan je met deze plaat niet missen. Het jaar is pas één dag oud en we hebben gelijk een prachtig pareltje te pakken. Laat de saaie album cover je niet afschrikken, want deze Aussie weet met Bloom Mountain een geweldig debuut neer te zetten. Belooft wat voor de toekomst.

Uitgebracht door V2 Records