Heartless Bastards – A Beautiful Life

Heartless Bastards - A Beautiful Life album cover

Het stapeltje met album releases uit 2021 raakt nu aardig op en een van de laatste is A Beautiful Life van Heartless Bastards. Voor mij een geheel onbekende indie band, maar met deze nieuwe plaat kwam daar duidelijk verandering in. Heerlijk muziek dat vooral veel positivisme brengt in de muziek die ze uitdragen. En het is het soort positivisme wat we tegenwoordig zo hard nodig hebben.

Erika Wennerstrom is de bedenker achter de band Heartless Bastards en nieuwe plaat A Beautiful Life is alweer de zesde. De nieuwe plaat volgt Restless Ones uit 2015. Het heeft dus een tijd geduurd voordat Wennerstrom klaar was voor een nieuw project. Ik kan alleen spreken uit mijn luisterervaring van deze nieuwe plaat en ik kan vertellen dat ik er de afgelopen tijd aardig van heb genoten.

Want de muziek is alles wat een goede indie-band zou moet hebben. De productie is rijkelijk en vol van kleur. Je hoort van alles gebeuren en dat vooral op een plezierige manier. Je merkt dat de band die Erika Wennerstrom om haar heen heeft verzameld erg ervaren is. Deze ervarenheid sijpelt perfect in alle nummers van A Beautiful Life door.

Ondanks dat dit voor Heartless Bastards alweer de zesde plaat is zijn ze niet enorm bekend. Dat is spijtig, want alle ingrediënten voor succes zijn aanwezig. Ik ben tijdens het luisteren van deze plaat dan ook aan het vergelijken geweest. Welke bands hoor je allemaal terug in deze muziek? Ik ben gekomen tot drie grote indie bands van tegenwoordig, namelijk Beach House, Fleet Foxes en The Shins.

Naar mijn mening kan Erika en haar band makkelijk mee komen met deze top bands. Alhoewel ik er wel bij moet zeggen dat de nummers op A Beautiful Life vrij breed zijn uitgespannen. Ik merk op dat alles boven de 4 minuten komt en dat zorgt voor wat vertraging in de luisterervaring. Niets mis mee natuurlijk zulke lange nummers, maar af en toe kabbelt het iets teveel voort.

Desalniettemin weet Heartless Bastards mij te overtuigen met A Beautiful Life. Productie tip top in orde en ook de teksten luisteren lekker weg. Het idealisme en positivisme van Erika Wennerstrom laat zich duidelijk horen. Ja, dit is zo’n indie bandje dat alles goed doet en nergens extreem uit de bocht vliegt. Het kleurt veilig binnen de lijntjes en heeft prettige harmonieën en melodieën. Het album is dus al een tijdje uit, maar ik ben zeer blij dat ik toch nog tijd gevonden heb om het te recenseren. Indie muziek op z’n best.

Uitgebracht door Sweet Unknown Records / Thirty Tigers