Heidi Talbot – Sing It For A Lifetime

Heidi Talbot - Sing It For A Lifetime album cover

De productie van Sing It For A Lifetime van de Britse folk zangeres Heidi Talbot was geen makkelijke. Uiteraard was daar de pandemie situatie, maar ook verbrak ze haar elfjarige relatie met folk artiest John McCusker. Daar komt nog bij dat Talbot twee jonge dochters heeft en gewoon door moest gaan met de opvoeding. Resultaat tussen alle troebelingen door Sing It For A Lifetime.

Heidi Talbot brengt al meer dan twee decennia platen uit. Dat ze inmiddels succes heeft met haar muziek dat is wel te horen aan Sing It For A Lifetime. Er doen een aantal geweldige muzikanten van naam mee op deze plaat. Uiteraard is de eerste die opvalt Mark Knopfler. Ook werkt de legendarische producer en fiddle speler Dirk Powell z’n magie. Op de keys speelt Guy Fletcher mee.

Met deze namen van statuur mag je verwachten dat er ook werkelijk magie geproduceerd wordt. Gelukkig is dat zo want Sing It For A Lifetime vind ik één van de betere folk platen van het jaar. Je hoort Mark Knopfler af en toe z’n bekende gitaarsolo’s doen en daarnaast zijn de nummers an sich heel sterk. Heidi Talbot is de ervaren artiest en dat is te merken.

Niet geheel onbelangrijk is het stemgeluid van Heidi Talbot en daar wil ik even aandacht aan besteden. Ze heeft namelijk een heel lieve zachte stem bijna meisjesachtig. Ben je een beetje bekend met pop muziek dan is de bekende Jewel een mooie vergelijking. Je vindt het wat of je vindt het niets, maar ik vind het helemaal geweldig. Tijdens het luisteren brengt het je tot rust en is een balsem voor de ziel.

Sing It For A Lifetime bevat naast de strakke gitaarpartijen van Knopfler ook hele mooie strijker arrangementen. Ik heb wat dat betreft een zwak voor fiddles en violen en bij dit album hoor je er genoeg. Dirk Powell werkt dus zijn magie en zorgt dat het niveau van de muziek een tandje hoger wordt gezet. Het is één en al genieten.

Heidi Talbot wil nog jaren en jaren door met platen produceren. Ze probeert elke nieuwe plaat het beste uit zichzelf en muziekvrienden te brengen. Dat is een mooie gedachten en met Sing It For A Lifetime is dat naar mijn mening zeker gelukt. Je moet van zachte lieve folk muziek houden, maar ik ben daar altijd wel voor in de stemming. Dit album is een wonderschoon pareltje met een aantal indrukwekkende muzikanten aan het werk. Alleen daarom al zou je het een kans moeten geven.