Laney Jones – Stories up High

Laney Jones - Stories up High album cover

De Amerikaanse indie artiest Laney Jones had in 2015 groot succes met single Run Wild. Dat kwam niet helemaal uit de lucht vallen, want haar debuutplaat Golden Road uit 2013 had ook redelijk wat succes. Kenmerkend aan de muziek van deze dame is dat het allemaal heel organisch en natuurlijk klinkt. Nieuwe worp Stories up High is daar geen uitzondering op.

Dat Laney Jones zoveel positieve kritieken krijgt is na het luisteren van Stories up High heel begrijpelijk. Ze werd in het verleden vergeleken met artiesten zoals Fleet Foxes en Bon Iver. Ben je een beetje bekend met deze indie artiesten dan weet je welke kant de muziek op deze plaat opgaat.

Toch was ik de eerste paar luisterbeurten niet helemaal overtuigd van Stories up High. De reden is dat je goed je aandacht moet houden en goed met luisteren. Doe je dit niet dan vervalt de muziek naar de achtergrond omdat het soms ietwat té saai wordt. Overigens vind ik deze plaat na meerdere luisterbeurten niet meer saai en is het spreekwoordelijke kwartje inmiddels gevallen. Laney Jones levert met deze plaat puik werk af.

Stories up High is wat dat betreft wel een hele trage plaat en is niets vergeleken met bijvoorbeeld haar hit-single Run Wild. Die single was heel uptempo en toegankelijk, terwijl de muziek op Laney Jones haar nieuwe plaat het allemaal heel rustig brengt. Even de aandacht erbij houden en je gaat merken dat je de liedjes op den duur goed gaat vinden.

Laney Jones gaat geen grote hits scoren met Stories up High. Daar zoekt ze denk ook niet meer naar en ze produceert muziek waar ze zichzelf prettig bij voelt. Organisch en natuurlijk dus en daardoor vind ik de muziek heel goed passen als je op reis gaat. Sommige artiesten zijn heel goed om “backpacker” reisliedjes te maken zoals Jack Johnson en Michael Lane. Laney Jones vind ik in dezelfde categorie passen.

Dus Stories up High heeft even de tijd nodig, maar ik raad je aan om de plaat een kans of meerdere te geven. Kan zijn dat het je niet helemaal pakt, maar meerdere luisterbeurten doen wonderen. En dat is nu net het mooie van muziek. Je kan het in eerste instantie niets vinden, maar met een beetje meer doorzettingsvermogen en oprechte aandacht kan een nieuwe luisterbeurt het kwartje doen vallen. Laney Jones heeft het voor elkaar weten te krijgen om een prachtige plaat te produceren waar genoeg mee te ontdekken valt. Niet zo vanzelfsprekend om na zoveel platen nog steeds creatief te blijven, maar het is haar wederom gelukt.

Uitgebracht door Tone Tree Music