Los Lobos – Native Sons

Los Lobos - Native Sons album cover

Los Lobos is een gevestigde naam als het aankomt op rock, folk en blues muziek. Daar kwam ik achter toen ik het indrukwekkende oeuvre opmerkte van deze groep uit Los Angeles. Debuutplaat Just Another Band From East L.A. stamt uit 1978 en sindsdien timmeren ze onafgebroken aardig aan de weg. Het levert genoeg positieve kritieken op van iedereen in de muziekindustrie. Dit jaar zijn ze terug met een covers album, genaamd Native Sons.

Laat ik vooropstellen dat ik helemaal blanco Native Sons ben gaan luisteren. Los Lobos was voor mij sinds kort een totaal onbekende band en is mij tijdens de release in juli helemaal voorbij gegaan. Nu ik deze maand meer ruimte krijg om albums die nog op de stapel liggen te recenseren was de keuze voor Native Sons snel gemaakt. En ik ben zeer content dat ik dat heb gedaan.

Want ondanks dat je op dit schijfje geen schrijfsels van de band Los Lobos zelf hoort heeft het hier toch diepe indruk doen maken. Het swingt aan alle kanten en je merkt dat blues muziek stevig in het vat zit bij deze groep. Je hoort op Native Sons veelvuldig de blazers terug die sterk het blues gevoel meegeven. Daarbij moet ook gezegd worden dat de nummers zich daar uitstekend voor lenen.

Los Lobos heeft getracht om hun stad Los Angeles eens goed in het zonnetje te zetten met deze plaat. Je kan het als een hommage zien. Die hommage begint direct al bij het openingsnummer Love Special Delivery van Tree Midniters. Nooit gehoord van deze band, maar Los Lobos groeide ermee op en vond dit nummer waardig genoeg om mee te openen. Prima opener en is de opmaat naar veel meer moois.

Ik moet eerlijk toegeven dat alle covers op Native Sons bij mij geen belletje doen rinkelen. Dus beluister ik deze plaat alles een volledig groentje. Zoals gezegd valt mij op dat blues de grote overhand heeft op dit album, maar dat wordt afgewisseld met tinten rock en folk elementen. Namen die Los Lobos hier covert en noemenswaardig zijn, zijn Jackson Browne (Jamaica Say You Will) en The Beach Boys (Sail On, Sailor). Zeker die laatste is een van de hoogtepunten van Native Sons.

De plaat luistert swingend en bluesy weg en voor de rest krijgen alles nummers heel mooi kleur. Je hoort dat dit een band is die zijn streepjes in het verleden meer dan hebben verdiend. Het plezier dat je op Native Sons hoort spat er vanaf en ik kan mij voorstellen dat het leuk voor Los Lobos is geweest om liedjes uit te zoeken die bij het concept van hun geliefde stad Los Angeles passen.

Met Native Sons zetten ze zichzelf op de kaart en maken voldoende indruk. En dat bedoel ik in dit geval voor mij als persoon. Want waarschijnlijk ben jij wel al bekend met deze band. Desalniettemin is het uitkijken naar nieuw werk en zo ervaren hoe Los Losbos zich er vanaf brengt met originele schrijfsels. Overigens is er wat dat betreft genoeg huiswerk te doen met de vele albums die ze inmiddels al hebben uitgebracht. Dat gaat een leuke reis worden.

Uitgebracht door New West Records