Holler Choir – Songs Before They Write Themselves

Holler Choir - Songs Before They Write Themselves album cover

Holler Choir is een Americana band uit Asheville, North Carolina en staan aan het begin van hun muzikale carrière. Twee jaar geleden was er een klein voorproefje in de vorm van Mountain Air, een EP. Dit jaar verscheen debuutplaat Songs Before They Write Themselves. Met veel enthousiasme en energie produceren ze een knappe plaat waarbij de kwaliteit van alle liedjes genoeg zegt over wat deze band allemaal in huis heeft.

De band staat onder leiding van zanger, gitarist en songwriter Clint Roberts. Je kunt de muziek van Holler Choir benoemen als Americana. Maar eigenlijk is het veel meer dan dat. Denk ook aan genres zoals Bluegrass en traditionele folk muziek. Een mooie mix van deze genres is goed te typeren voor Songs Before They Write Themselves.

Holler Choir is binnen een aantal jaren tijd redelijk bekend geworden binnen de Americana scene. Voor Songs Before They Write Themselves hebben ze het voor elkaar gekregen om de productie te doen in het historische Echo Mountain Studio in thuisplaats Asheville. Samen met ervaren muzikanten en engineers is het resultaat een waar kunststukje.

Songs Before They Write Themselves is een prachtige plaat, maar het is al eerder gedaan. Als ik luister naar dit album, dan is het makkelijk om vergelijkingen te maken. Ik denk dan al heel snel aan een band zoals Steep Canyon Rangers. Niet heel vreemd, want Holler Choir heeft contacten met deze band. Michael Ashworth, van de Rangers, deed de productie voor dit album.

Het mooie van dit album, en een band zoals Holler Choir, is dat het redelijk wat publiek trekt. De liedjes op Songs Before They Write Themselves zijn heel toegankelijk en je hoeft weinig moeite te doen om er plezier aan te beleven. Met heerlijke getokkel op akoestische gitaren, fiddles en ruimte voor instrumenten zoals pedal steels en drums maken het een zeer prettige luistertrip.

Hollor Choir weet met Songs Before They Write Themselves makkelijk te overtuigen en indruk op mij te maken. De band is heerlijk op dreef en weet wat het inhoudt om goede muziek met elkaar te maken. Je kunt dit soort muziek noemen wat je wilt, maar voor de liefhebbers van Americana, Bluegrass en traditionele Appalachen folk valt er genoeg te halen. Het zijn compacte liedjes met een stijlvolle productie en waar de liefde voor de muziek heerst.

Favoriete albums dit jaar