Ian Munsick – White Buffalo

Ian Munsick - White Buffalo album cover

Het geluk in het leven lacht Wyoming native Ian Munsick toe. Hij heeft behoorlijk groot succes als een country artiest in Nashville. Maar nog belangrijker is dat hij gelukkig in de liefde is en vader is geworden. Dit allemaal op 29-jarige leeftijd, je kunt het veel slechter treffen. Dit jaar brengt hij zijn langverwachte tweede album White Buffalo uit.

Ian Munsick is een mainstream country artiest. Natuurlijk is dit een breed begrip en zijn er heel veel soorten Nashville mainstream country artiesten. Niet allemaal van de goede kant. Munsick is van de goede kant en maakt, ondanks het mainstream geluid, een authentieke indruk op White Buffalo. Niet neppe verhalen over het zoveelste dure speeltje, maar het echte werk.

Ian Munsick komt dus uit Wyoming en heeft in zijn jeugd het ranchleven ervaren. Vandaar dat zijn teksten op White Buffalo ook echtheid en authenticiteit uitstralen. Er wordt vrij weinig gezongen over drank, maar vooral over liefde en het leven op een ranch. En dat is precies graag hoe ik mainstream Nashville country wil horen.

Met teksten zit Ian Munsick meer dan goed, maar ook de instrumentatie is zeer verdienstelijk. De productie van White Buffalo is zeker toegankelijk, maar je hoort genoeg diversiteit qua de instrumentatie. En je hoort de instrumenten ook echt duidelijk en niet hier en daar voor de gimmick toegevoegd. Pedal steels, fiddles, banjo’s, drum, akoestische gitaren en zelfs de fluit kleuren het album heel mooi in.

Deze gelukkige man heeft met White Buffalo aardig wat werk verzet en heeft zich tijdens het produceren niet ingehouden. Je kunt genieten van maar liefst 18 nummers en het album duurt iets meer dan een uur. Soms is dat gewoon veel te lang, zeker voor mainstream country. Maar zoals gezegd is dit authentieke country en voor mij persoonlijk is de speelduur geen enkel probleem.

Ongetwijfeld zal Ian Munsick met White Buffalo gaan scoren bij de massa. De teller van streams staat inmiddels op de 400 miljoen en daar zullen naar verwachting de komende maanden veel meer bijkomen. Dat is dan ook volkomen terecht, want dit soort muziek is heel aantrekkelijk om te luisteren overal en nergens. Zet één van de achttien nummertjes van dit album op en je zult gelijk plezier beleven. En dat is waar de meeste muziek toch voor bedoeld is. Ik heb in ieder geval genoten van dit plaatje en elke country liefhebber mag dit naar mijn mening niet missen. Dit is het beste wat Nashville country vandaag de dag te bieden heeft.