Ilsey – From The Valley

Ilsey - From The Valley album cover

De Los Angeles pop artiest Ilsey heeft gedurende haar jonge muzikale carrière gewerkt met veel grote artiesten van dit moment. Maar voor haar debuutalbum From The Valley houdt ze het minimaal en weet ze als soloartiest de een na de andere potentiële hit te produceren. Dit album krijgt inmiddels een lading aan positieve kritieken en ik kan deze positiviteit alleen maar bevestigen.

From The Valley is overigens niet helemaal solowerk. Ilsey kreeg het voor elkaar om Justin Vernon, van de populaire band Bon Iver, mee te laten werken aan dit album. Opmerkelijk te noemen, want ze staat nog maar aan het begin van haar prille muzikale artiestenbestaan. Toch werd haar talent en kwaliteit al vroeg opgemerkt en erkend door grote namen in de muziekindustrie.

Je hoort aan alles dat From The Valley vakmanschap is. Niet alleen schreef Ilsey met de grote Justin Vernon aan het album, maar ook de productie wordt verzorgd door een grote naam. BJ Burton, bekend van producties van Bon Iver en Soccer Mommy, mocht achter de productieknoppen zitten. En dat levert simpelweg hele sterke popmuziek op.

Het mooie van From The Valley is dat er gebruik wordt gemaakt van een variatie aan verschillende instrumenten. Zo hoor je prachtige traditionele gitaren en piano’s. Maar de muziek krijgt een eigentijds geluid doordat er ook veel gebruik wordt gemaakt van elektronische instrumenten zoals synthesizers. Al met al een zeer effectieve combinatie en zeer prettig om naar te luisteren.

Ilsey weet binnen een klein half uurtje de luisteraar te verblijden met een sterk debuut. De meeste liedjes van From The Valley zijn origineel, maar er is ook ruimte voor een cover. Zo hoor je een cover liedje van Neil Young, het bij de meeste wel bekende Heart of Gold. Geweldig hoe dit nummer samen met Bon Iver op een unieke wijze is vormgegeven.

From The Valley is voor mij een hele prettige eerste kennismaking met Ilsey. De liedjes zijn op zichzelf heel sterk en weten genoeg indruk te maken en je lang bij te blijven. Het album duurt maar iets minder dan dertig minuten en ik had graag meer willen horen. Maar dat ik dit een van de betere popplaten van het jaar vind zal ik niet ontkennen. Muziek kan je veel plezier brengen en dat is wat Ilsey bereikt met dit fantastische eerste album.