Lonesome Ace Stringband – Try To Make It Fly

Lonesome Ace Stringband - Try To Make It Fly album cover

Het Canadese trio Lonesome Ace Stringband weet een geweldige mix te brengen van diverse muzikale genres. Zo combineren ze er lustig op los met Americana, old-time, bluegrass en traditionele folk muziek. Ze zijn al een tijdje actief als band en met hun nieuwe plaat Try To Make It Fly schuiven ze langzaam op richting het meer algemene Americana genre.

De muziek van Lonesome Ace Stringband is heel simpel en eenvoudig van opzet. Zo doet John Showman de fiddle, Chris Coole de banjo en Max Malone de bass. Alleen het gebruik van deze drie instrumenten kan eenvoudig klinken, dat is in de praktijk absoluut niet het geval. De heren weten met Try To Make It Fly een fantastisch uniek geluid te creëren.

Je merkt aan alles dat Lonesome Ace Stringband ervaren muzikanten zijn. Ze maken al meer dan tien jaar met elkaar muziek en doen dat met behoorlijk veel succes. Try To Make It Fly mag dan alweer hun vijfde plaat zijn, ze laten met deze plaat horen dat ze nog steeds erg sterk staan en dat er van vermoeidheid geen sprake is. Dit is akoestische kracht.

De band heeft succes met hun albums. Met name in Canada weten ze naam te maken. Maar inmiddels bewegen ze de hele wereld over en entertainen ze ook publiek in Amerika, Groot-Brittannië en Duitsland. Lonesome Ace Stringband zijn erg populair op de grote folk festivals en het publiek consumeert de muziek met alle plezier.

Dat is iets wat ik de afgelopen tijd ook heb gedaan met Try To Make It Fly. Het hele plaatje klopt bij Lonesome Ace Stringband. Je kunt genieten van de zoete melodieën, de geweldige samenzang en de prachtige instrumenten. Je mag vinden wat je vindt van de muziek, maar het zet je in beweging en geeft je veel energie.

Heerlijk om albums zoals Try To Make It Fly te horen. Ik heb altijd al een liefde voor fiddles en banjo’s en Lonesome Ace Stringband levert dit optimaal. De ervaring van de mannen is duidelijk te horen en je kunt niet anders dan met een voldaan gevoel naar het album luisteren en vervolgens nog meer willen. Niet heel veel albums lukken dat bij mij, maar deze band krijgt het voor elkaar. Je mag het Americana, old-time, bluegrass of traditionele folk noemen, de muziek op dit album is heel krachtig en moet je als liefhebber van een van deze genres gehoord hebben.