Sarah Klang – Mercedes

Sarah Klang - Mercedes album cover

Het assortiment aan singer-songwriters is vandaag de dag ongekend. Er worden zoveel ontzettend goede platen geproduceerd dat het moeilijk is om alles bij te houden. Soms komen er singer-songwriters albums voorbij waar ik niet omheen kan. Mercedes van de Zweedse Sarah Klang is hier een goed voorbeeld van. Een album om niet te missen en het waard eens op te zetten.

Eigenlijk niet heel vreemd waarom ik de keuze maak voor Mercedes. Het album komt namelijk uit op het platenlabel Nettwerk. Ik weet niet wie de boel daar draaiende houdt, maar ze weten ieder jaar weer met fantastische nieuwe artiesten te komen. Ook dit album van Sarah Klang wordt uitgebracht door Nettwerk. En wederom stelt het niet teleur.

Sarah Klang komt uit Zweden en bracht in 2018 haar debuut The Milky Way uit. Dat album kreeg zowel in haar thuisland als het buitenland voldoende erkenning en waardering. Ook Creamy Blue een jaar later deed het erg goed. Deze Zweedse dame heeft inmiddels een trouwe groep fans bij elkaar verzameld en geniet van een populaire status.

Inmiddels is Sarah Klang in de dertig en heeft ze haar twintiger jaren achter zich gelaten. Zoals op de album cover te zien is was ze zwanger en is ze moeder geworden. De hele ervaring van moeder zijn vormt de basis van Mercedes. De titel is ook gelijk de naam van haar geboren kindje en de teksten laten de leuke en minder leuke kanten van het moederschap horen.

Interessanter vind ik de muziek op Mercedes. In één woord geweldig. Het klinkt allemaal lekker toegankelijk en doet denken aan jaren zeventig en tachtig pop muziek. Er zit een prettig tempo in, de liedjes worden vrij kort gehouden en zijn simpelweg heel aantrekkelijk om te luisteren. Sarah Klang weet met dit album veel indruk te maken en laat horen waarom ze zo populair is.

Mercedes is wat mij betreft een van de betere singer-songwriter pop platen van het jaar. Het enige wat eraan scheelt is dat het album een korte speelduur heeft. Je zet het album op en voor je het weet is het voorbij. Dat zijn natuurlijk alleen maar positieve signalen en tekenen dat Sarah Klang de muziek heel boeiend weet te houden. Het zal mij niet verbazen als dit album een Zweedse Grammy wint en ze een nog groter publiek gaat weten aan te spreken.