ISMAY – Desert Pavement

ISMAY - Desert Pavement album cover

De Americana band ISMAY debuteerde een aantal jaren geleden met Songs of Sonoma Mountain. Dat album heb ik recent even snel geluisterd en was er niet heel enthousiast over. Ik vond het allemaal wat tam zonder echt kwalitatief goede liedjes. Dat zou ik in het begin ook hebben gezegd over Desert Pavement, maar het is een groeier en inmiddels één van mijn favoriete albums van het jaar.

De vrouw achter ISMAY heet Avery Hellman. Ze is opgegroeid met country en Bluegrass muziek en werkte in haar twintiger jaren op een ranch in het zonnige Californië. De muziek is daar dan ook deels op geïnspireerd en je hoort op Desert Pavement veel invloeden uit het rurale leven. Niet altijd even gemakkelijk, maar het levert inspiratievolle songs op.

Songs of Sonoma Mountain werd een aantal jaren terug best positief ontvangen, alhoewel ik er weinig mee kon. Desalniettemin werd het album ook opgemerkt door Andrew Marlin van Watchhouse. Hij besloot om als producer op te treden voor Desert Pavement. Het is een hele goede keuze geweest van ISMAY om zo’n ervaren muzikant te betrekken bij het proces.

Alhoewel Desert Pavement naar mijn mening niet meteen prijsgeeft, vind ik het na een aantal keer luisteren een geweldige plaat. In het begin had ik mijn twijfels, net zoals bij het debuut, en vond het wat bleekjes en kon er niet veel mee. Maar de aanhouder wint en inmiddels hoor ik de kwaliteit van de liedjes en de schoonheid. Dit album weet uiteindelijk de juiste snaar te raken.

Het album is zeer divers en dynamisch. Hiermee bedoel ik dat ISMAY vooral op de details heeft gelet. Er zijn allemaal diverse laagjes toegevoegd en dat houdt de muziek spannend en interessant genoeg om naar te blijven luisteren. Ik moet toevoegen dat er nog steeds wat lastige songs te horen zijn, maar over de gehele linie is Desert Pavement sterk genoeg om positief te waarderen en misschien wel meer dan dat.

Het heeft even tijd nodig, maar Desert Pavement is inmiddels een van mijn favoriete albums van de afgelopen weken. ISMAY sprankelt en overtuigt op dit album en weet op de lange duur ontzettend veel indruk te maken. Goede keuze dat Andrew Marlin van Watchhouse de productie op zich nam, want hij is duidelijk van toegevoegde waarde. Dit album heeft je concentratie nodig, maar wat je overhoudt is Americana van de bovenste plank.