Jack Johnson – Meet the Moonlight

Jack Johnson - Meet the Moonlight album cover

Wat een goede ouwe tijd was dat, het album In Between Dreams uit 2005 van Jack Johnson. Met nummers zoals Banana Pancakes, Better Together en Upside Down wist hij een groot publiek aan te spreken. Het perfecte laid-back singer / songwriters album voor de warme zomerdagen aan het strand. We zijn nu jaren verder en Jack Johnson staat nog steeds sterk en brengt dit jaar alweer zijn achtste plaat uit.

Even terug naar het nummer Upside Down. Ja, dit was toentertijd een grote hit en opmerkelijk ging dit nummer in 2020 viral op social media. Even kreeg Jack Johnson weer zijn momentum terug van jaren geleden. Het deed hem besluiten om een nieuwe plaat op te nemen en dat oude gevoel weer terug te krijgen. Met Meet the Moonlight is dat ‘m aardig gelukt.

Want heel eerlijk gezegd doet Jack Johnson met deze nieuwe plaat weinig nieuws. Is het ontbreken van een bepaalde ontwikkeling jammer? Naar mijn mening niet, want het is wederom heerlijk genieten van het vele gitaar getokkel en warme stemgeluid van Johnson. Sommige artiesten moeten gewoon blijven doen wat ze altijd hebben gedaan en niet geforceerd gaan vernieuwen.

Ben je onbekend met Jack Johnson dan staat je een mooi oeuvre te wachten om te ontdekken. Alle albums zijn ontzettend laid-back en je krijgt tijdens het luisteren het gevoel dat je naar Hawaii, Malediven of een andere zonnige bestemming wordt gebracht. Niet heel raar te bedenken dat Johnson een surf dude is en zijn muziek voornamelijk in Hawaii opneemt. Hij heeft daar een studio genaamd Mango Tree Studio.

Je kunt dus met deze nieuwe plaat Meet the Moonlight hetzelfde verwachten wat Jack Johnson al jaren doet. De muziek kleurt heel veilig binnen de zonnige lijntjes en het is volop genieten van de mooie melodieën waar Jack Johnson zo bekend is om geworden. Verrassen doet het allerminst, maar het brengt je in rustige sferen, vooral tijdens deze warme zomerdagen.

Het is leuk om te zien dat surf dudes en muzikanten zoals Jack Johnson en Xavier Rudd nog steeds netjes platen uitbrengen. Recept is alom bekend, maar dat mag de pret niet drukken. Zoals gezegd hoeven dit soort artiesten van mij niet zo nodig te vernieuwen. Uiteindelijk is Meet the Moonlight gewoon weer een hele degelijke Jack Johnson plaat en de jarenlange fans zullen er weer van gaan genieten. En het mooie is dat Jack Johnson weer groot in de publiciteit staat doordat Upside Down viraal is gegaan. Dat betekent nieuwe zieltjes voor zijn muziek. Dat had hij vast na zolang niet kunnen bedenken.