Jackson Dean – Greenbroke

Jackson Dean - Greenbroke album cover

Waarom duren sommige albums zo kort? Eerder dit jaar lette ik al niet op het klokje bij Jericho van Tony Logue en recent kreeg Hailey Whitters dat voor elkaar met haar plaat Raised. En er is weer een gelukkige winnaar waar de tijd lijkt voorbij te vliegen en dat is met debuutplaat Greenbroke van Jackson Dean. Country rock zoals country rock hoort te zijn en net even iets beter dan de rest.

Jackson Dean zou je wellicht kunnen kennen van zijn muziek in televisie shows. Album opener Don’t Come Lookin’ kan als grote hit worden gezien en werd in één van de afleveringen van Yellowstone afgespeeld. Niet voor niets noteert dit nummer dan ook op Spotify meer dan twee miljoen aan. Overigens is niet alleen Yellowstone waar muziek van Jackson Dean in wordt verwerkt, ook in Netflix hit-film The Ice Road hoor je zijn muziek.

Het geeft duidelijk aan hoe veelbelovend Jackson Dean is. Met zijn debuutplaat Greenbroke maakt hij alle verwachtingen waar. Dit is typisch zo’n album die je keer op keer kunt afspelen zonder dat het gaat vervelen. Als een album dat bij mij voor elkaar krijgt dan weet ik dat het goed zit. Letterlijk elk nummer van deze plaat is raak, zowel de country rockers als de country ballads zijn van ongekende schoonheid.

Vergelijkingen mogen gemaakt worden en ik kan er een aantal opnoemen. Je hoort duidelijk dat Jackson Dean zich heeft laten beïnvloeden door een artiest zoals Chris Stapleton. Dat rauwe randje in zijn stem kent alvast veel gelijkenissen. Ik vind ook de muzikale inkleuring duidelijk een inspiratie op. Zo’n ballad als Wings had niet misstaan op één van Stapleton’s platen.

Naast dat country rock duidelijk hoorbaar is heeft Greenbroke ook veel raakvlakken met Southern Rock. Bands zoals Whiskey Myers, The Steel Woods en Blackberry Smoke zijn niet ver weg en hoor je vooral terugkomen in de uptempo nummers van dit album. Jackson Dean heeft van deze plaat een aardig avontuur weten te maken waarbij hij goed heeft geluisterd naar hoe het eerder is gedaan. Vervelen ga je je absoluut niet doen tijdens Greenbroke.

Zoals gezegd zorgt Greenbroke ervoor dat je even de tijd doet vergeten. Ik vind het heerlijk als platen dat voor elkaar krijgen. En het is niet zo dat dat bij mij zo vaak gebeurt. Een handjevol platen per jaar zorgen daarvoor. Conclusie: Jackson Dean bewijst met Greenbroke dat hij een zeer sterke start maakt in zijn prille muziek carrière. Wat hij nog meer kan brengen is voor later, maar ik ben geweldig onder de indruk van deze eerste worp. Voor een plaat van dit kaliber kan ik alleen maar een grote buiging maken.

Uitgebracht door Big Machine Label Group