Ray Wylie Hubbard – Co-Starring Too

Ray Wylie Hubbard - Co-Starring Too album cover

Door het nummer Desperate Man dat verscheen op Eric Church’s gelijknamige album kreeg country icoon Ray Wylie Hubbard weer redelijk wat publiciteit door critici en fans. Hij schreef dit nummer namelijk samen met Church. Het was dat soort publiciteit dat hij lange tijd niet kreeg en z’n muziek carrière doofde een beetje uit tot dat moment. Met hernieuwde zelfvertrouwen bracht hij in 2020 een compilatie album uit genaamd Co-Starring en recent verscheen de opvolger.

Gelukkig heeft Co-Starring van twee jaar geleden aanleiding gegeven om dit concept verder uit te werken. Dat is eigenlijk een hele logische stap, want die plaat heeft een paar wonderschone pareltjes en ik was er dan ook erg lovend over. Met samenwerkingen van onder andere Ashley McBryde, Ronnie Dunn en Elizabeth Cook kon het ook niet verkeerd gaan. Met Co-Starring Too pakt hij het nog wat grootser aan.

Want de namen die je voorbij hoort komen op Co-Starring Too zijn erg indrukwekkend. Natuurlijk mag Willie Nelson op zo’n soort plaat niet ontbreken en luidt direct met Stone Blind Horses fantastisch de plaat in. Aan beide heren hoor je toch wel dat er wat slijt op de stembanden is ontstaan. Desalniettemin is dit de perfecte opener en staat er een prachtig vervolg op je te wachten.

De namen zijn zoals gezegd erg indrukwekkend. Naast Willie Nelson komen grote artiesten voorbij zoals Steve Earle, Hayes Carll en James McMurtry. Dit zijn zogezegd, naast Willie Nelson, veteranen op country en Americana vlak. Maar ook interessant om te zien is dat Ray Wylie Hubbard hedendaagse Texas Country een warm hart toedraagt. Er doen namelijk een aantal van mijn favoriete Texas country artiesten mee op Co-Starring Too.

Het gaat om Randy Rogers, Wade Bowen, Cody Cannon en Dalton Domino. Het is geweldig om te zien dat Ray Wylie Hubbard deze artiesten erkent, want zo heel erg bekend zijn ze ook weer niet bij de mainstream. Hubbard heeft zogezegd alle registers opengetrokken en er een waar country festijn van weten te maken.

Hoe mooi deze namen ook klinken uiteindelijk draait het hier natuurlijk wel om de muziek. En net zoals Co-Starring van twee jaar geleden klinkt Co-Starring Too erg scherp. De productie klinkt heel vol met soul en je hebt een Ray Wylie Hubbard in topvorm. Ondanks dat je hier een daar wat slijt op de stem hoort. Niets om je zorgen over te maken, het klinkt allemaal bijster goed.

Daarom ben ik net zoals bij Co-Starring wederom een tevreden luisteraar en wordt het zonder meer duidelijk dat Ray Wylie Hubbard nog lang niet is uitgezongen. Nee, je hoort aan alles dat Hubbard deze plaat met veel plezier in productie heeft genomen. En als je dan ook nog afsluit met dé hit waardoor je weer op de country kaart bent gezet kan het helemaal niet stuk. Ray Wylie Hubbard toont met Co-Starring Too wederom zijn klasse en doet dat met een toplijstje aan gastartiesten.

Uitgebracht door WylieWorld Music / Big Machine Label Group