Xavier Rudd – Jan Juc Moon

Xavier Rudd - Jan Juc Moon album cover

Aussie singer / songwriter Xavier Rudd brak jaren geleden door met zijn hit Follow the Sun. Vooral in Nederland weer dit nummer breed opgepakt. Rudd kreeg een passie voor ons land en trad hier in het verleden veel op en is een graag geziene gast. Dit jaar heeft hij een nieuw album uit genaamd Jan Juc Moon, zijn tiende alweer.

Voor het produceren van deze nieuwe plaat heeft hij veel tijd en ruimte gekregen. Natuurlijk is de pandemie hier debet aan. Je merkt snel genoeg dat er veel tijd aan Jan Juc Moon is besteed, want de speelduur is ruim over het uur. Voor de echte Xavier Rudd fan en fanatieke muziek luisteraar hoeft dit natuurlijk geen probleem te zijn.

Jan Juc Moon bevat van alles wat. Het heeft zo z’n grootste momenten, maar daarnaast schuwt Xavier Rudd ook z’n singer / songwriter verleden niet. Hiermee wil ik zeggen dat Rudd met deze plaat makkelijk een aantal hits kan gaan scoren, maar dat er ook genoeg akoestische gitaar nummers op staan. Vooral dat laatste heeft mijn interesse en doet terugverlangen naar mijn backpackreis van 2009 door AustraliĆ«.

Ik blijf het altijd ongelofelijk knap vinden dat je na 10 albums nog steeds zo verfrissend en vernieuwend kan klinken zoals Xavier Rudd dat doet op Jan Juc Moon. Er wordt best wat geĆ«xperimenteerd met diverse instrumenten. Naast de good ol’ akoestiche gitaar weet Rudd ook instrumenten zoals de didgeridoo en elektronische synthesizers op de plaat te verwerken. Wat extra tijd overhebben maakt je creatief.

Xavier Rudd heeft dus zijn creativiteit absoluut met Jan Juc Moon de vrije loop gelaten. Zoals Rudd zelf zegt heeft hij het gevoel dat hij met deze plaat echt creatief te werk kon gaan. Deze creativiteit hoor je in de gehele plaat terug met als toppunt het meer dan 10 minuten durende Dawn to Dusk. Prachtig om te horen hoe hij in dit nummer de spanningsboog zolang scherp weet te houden.

Uiteindelijk is Jan Juc Moon een erg genietbare plaat en dat had ik niet verwacht. Ik ben niet heel bekend met het oeuvre van Xavier Rudd en ging ik er blanco in met niet te veel verwachtingen. Na deze plaat nu een goed aantal keer te hebben beluisterd ben ik er oprecht enthousiast over. Xavier Rudd maakte deze plaat in zijn thuisland AustraliĆ« waardoor hij bij mij gelijk al een streepje voor heeft. Hij is trots op z’n land en weet dat fantastisch te verwerken op deze plaat. In november keert hij overigens terug voor een nieuwe ronde aan concerten in Nederland en ik overweeg serieus om hem eens live te aanschouwen. Jan Juc Moon heeft mij overtuigd.

Uitgebracht door Salt. X Records