Jackson + Sellers – Breaking Point

Jackson + Sellers - Breaking Point album cover

Het komt voor mij een beetje uit een onverwachte hoek, maar country artiest Aubrie Sellers en Americana artiest Jade Jackson slaan de handen ineen. Ze duelleren samen als Jackson + Sellers op nieuwe plaat Breaking Point. Het resultaat van deze samenwerking komt vooral uit de hoek van Aubrie Sellers. En als je een beetje bekend bent met Sellers albums Something Special (2016) en Far from Home (2020) weet je dat het gaat rocken aan alle kanten.

Waarom komt deze samenwerking voor mij uit onverwachte hoek? Ik waardeer beiden artiesten en de muziek die ze produceren. Maar de link Aubrie Sellers en Jade Jackson kwam nu niet direct bij mij op. Sinds 2019 zijn ze goede vriendinnen geworden en tijdens de pandemie besloten ze de vriendschap naar een volgend niveau te brengen in de vorm van een muzikale samenwerking. Toch vind ik Jade Jackson haar muziek over het algemeen heel liefelijk en zacht. In tegenstelling toch Sellers, die met haar zogenoemde garage country erg veel rockinvloeden bevat. Die twee contrasten passen wat mij betreft niet bij elkaar.

Maar ik ben met Breaking Point blij verrast. Als je deze twee dames nog niet kent, is het goed om te weten dat Aubrie Sellers een grotere naam is in Amerika. Dat komt door haar muziek, maar ook omdat ze de dochter is van Lee Ann Womack. Daarom drukt Sellers waarschijnlijk een zwaarder stempel op Breaking Point dan Jade Jackson. Jackson komt eigenlijk nog maar net kijken in de muziekindustrie.

Maakt allemaal in principe niet uit, als je van country rock houdt dan zit je hier goed. Met scheurende gitaren en heerlijke samenzang weten deze twee dames behoorlijk indruk te maken. De nadruk ligt vooral op de rocknummers en heeft met nummers zoals As You Run en Hush een aantal rustpunten. Als je besluit dit album een kans te geven verwacht vooral zwaar scheurende gitaren.

Ik ken de muziek van Jade Jackson redelijk goed en ben zelfs nog naar een concert van haar geweest. Wat opvalt aan Breaking Point is dat de stem van Jade een stuk minder uitgesproken is dan op haar solo platen. Het is wat vlak en sober, niets vergeleken met haar eerdere werk. Dat vind ik toch wel jammer, want Jade Jackson heeft een fantastische stem en brengt dat met haar muziek echt naar een hoger niveau.

Het is een minpuntje die verwaarloosbaar is. Niet te veel klagen, want Breaking Point is een erg sterke plaat waar ook nog eens genoeg toekomst in zit. Want dit zal niet eenmalig zijn naar het schijnt. Op social media zijn ze behoorlijk actief en hebben al aangegeven om meer nieuwe muziek als Jackson + Sellers te produceren. Altijd nog maar afwachten hoe dat zich gaat uitspelen, maar als ik zo naar de streamcijfers kijk zijn die redelijk positief. Conclusie: Breaking Point is een lekkere zware country rock plaat met twee dames die als duo zomaar kunnen doorbreken bij een groot publiek.

Uitgebracht door Anti