Jake Xerxes Fussell – Good and Green Again

Jake Xerxes Fussell - Good and Green Again album cover

De plaat Out of Sight van Jake Xerxes Fussell liet ik in 2019 langskomen, maar veel deed ik er niet mee. Toch werd mijn interesse geraakt toen ik hoorde dat Fussell dit jaar een nieuwe plaat zou uitbrengen. Out of Sight deze week opnieuw beluisterd en ik verbaas mij waarom dit niet één van mijn favoriete platen uit 2019 is geworden. Daarom krijgt Good and Green Again de volledige aandacht en kan ik stellen dat ik daarmee erg tevreden ben.

Want wat is Good and Green Again een wonderschone plaat. Zo wonderschoon dat ik de plaat aardig wat voorbij heb laten komen de afgelopen week. Ben blij toe, want Jake Xerxes Fussell maakt met Good and Green Again een fantastische folk plaat waar je ademloos en met volle aandacht naar luistert. Dat is in ieder geval bij mij het geval. Zeer frappant waarom Fussell bij mij niet eerder serieus onder de aandacht is gekomen. Dit is muziek waar ik vroeger al naar luisterde en ook tegenwoordig is dit soort zachtaardige folk muziek een genre wat ik erg liefheb.

Good and Green Again is een plaat voor alle seizoenen. Ik vind de muziek goed tot zijn rechtkomen in deze donkere, winterse en koude dagen, maar ook zie ik mijzelf hiernaar luisteren als de warmere tijden weer opkomen. Dat maakt van dit album een veelzijdig kunstwerk dat zonder seizoensgebonden te zijn genoeg indruk weet te maken.

Naast de verwarmde stemklanken van Jake Xerxes Fussell blinkt ook de muzikale instrumentatie hier erg uit. En dat in de zin welteverstaan van “less is more”. Wat ook op Out of Sight het geval is, is dat het hier allemaal heel minimalistisch ingekleurd is. Er is weinig opsmuk en de nummers kabbelen redelijk langzaam voort, wat uiteindelijk de grote kracht van deze plaat blijkt te zijn. Concentratie en een koptelefoon met nois cancelling en je zit deze plaat met alle plezier uit.

Weinig inkleuring van instrumenten dus op Good and Green Again. Je hoort dat de akoestische gitaar de basis is van deze plaat die voor de rest wordt vergezeld met schaarse violen, percussie en trompetten. Dank aan producer James Elkington om er zo’n schoon geheel van te maken en wat dat betreft is dit van Fussell een goede keuze geweest om hem te betrekken bij dit project.

Out of Sight was voor mij de echte eerste kennismaking met Jake Xerxes Fussell, maar van zeer korte duur. Dat wordt in het begin van dit jaar ingehaald met deze nieuwe plaat Good and Green Again. Muziek dat precies in mijn straatje past en mij doet betoveren. Het nodigt zeer uit om door zijn eerdere werk te spitten, want ook de critici en luisteraars zijn veelal lovend over Fussell. Dit is echt het soort muziek voor alle seizoenen en kan geen genoeg van dit nieuwe album krijgen. Folkies verenig u en gaat dit luisteren.

Uitgebracht door Paradise of Bachelors