The Whitmore Sisters – Ghost Stories

The Whitmore Sisters - Ghost Stories album cover

Het jaar 2022 begint mooie vormen aan te nemen en het eerste serieuze album voor het eindejaarslijstje dient zich al aan. Geheel onverwachts overigens, maar met de debuutplaat Ghost Stories van The Whitmore Sisters ontkom ik er gewoonweg niet aan. Dit is een plaat die doordacht is, veel klasse uitstraalt en vooral enorm veel indruk doet maken. 2022 is nu echt begonnen.

Maar wie zijn The Whitmore Sisters precies? Enorm bekend zijn ze niet en ze staan pas aan het begin van hun muziek carrière als duo. Het gaat hier om de gezusters Eleanor en Bonnie Whitmore die sinds de Covid pandemie zich als duo hebben opgesteld. Daarvoor waren ze aardig actief als muziek artiesten, maar het werd hoogtijd om de handen ineen te slaan.

Dat doen ze met Ghost Stories op voortreffelijke wijze. Je hoort op deze plaat de jarenlange ervaringen van eerdere producties en het is dan ook niet heel verwonderlijk dat deze muziek te classificeren valt met eenvoudige termen als prachtig, mooi en subtiel. Ja, het klinkt erg cliché, maar na het luisteren van deze plaat kan ik er niet veel anders van maken en alleen maar verbazen hoe goed dit wel niet is.

Er staan genoeg hoogtepunten op Ghost Stories waarvan The Whitmore Sisters gebruik maken om twee covers op te nemen. Eén daarvan is On the Wings of a Nightingale. Geschreven door niemand minder dan The Beatles Paul McCartney voor de broers The Everly Brothers. Prachtig nummer en de gezusters laat de kans niet onbenut om hier iets unieks van te maken, gewoonweg geweldig.

De muzikale inkleuring van Ghost Stories is erg subtiel en kalm van aard. Dat komt door de hemelse helende stemklanken van de gezusters, maar ook door het wonderschone gebruik van instrumentatie. Vooral de viool doet vaak z’n intreden en tilt de plaat echt naar een hoger niveau. De viool staat centraal, maar ook pedal steel klanken verrijken dit album. Niets uitbundig of overdadig, alles met mate. En dat klinkt mij als muziek in de oren.

Niets dan alleen maar lof voor Ghost Stories. Zoals gezegd is dit er eentje voor het eindejaarslijstje. Klopt, het is nog wel erg vroeg om dat zo stellig te benoemen, maar ik luisterde soms echt met open mond naar deze plaat en verbaasde mij van al het moois. Veel klopt er aan Ghost Stories en ik hoop van harte dat luisteraars van country, americana en folk dit album gaan oppakken. Dan kunnen we hopelijk een tweede plaat van The Whitmore Sisters verwachten. Want als je een plaat zoals Ghost Stories weet te produceren dan verdient dat een vervolg en een mooie toekomst binnen de muziek industrie.

Uitgebracht door Red House Records