Maya de Vitry – Violet Light

Maya DeVitry - Violet Light album cover

Drie albums in vier jaar tijd, dat is wat Maya de Vitry inmiddels heeft bereikt met haar solo carrière. Ze was vóór haar solo debuut album Adaptations onderdeel van The Stray Birds, maar helaas stopte de band met muziek maken en ieder ging voor zich. Maya de Vitry schakelde snel om en is na Adapations in 2019 en How to Break a Fall uit 2020 nu klaar om haar derde album uit te brengen, Violet Light.

Het grote verschil wat direct op te merken is aan Violet Light ten opzichte van haar eerder solo werk is dat de muziek heel minimalistisch is gehouden. Hadden eerder genoemde albums nog aardig wat stevig gitaarwerk, dat is op Violet Light nagenoeg verdwenen. Het resulteert in een wonderschone plaat die vooral tijdens het aanbreken van de lente het goed zal gaan doen.

Een warm gevoel is wat ik aan Violet Light overhoudt. Dat komt nog geen eens door de muzikale inkleuring van de nummers, maar vooral door de zachte warmtevolle stem van de Vitry. De vocals van de Vitry vallen toch wel enorm op en de instrumentatie is in iets minder mate van belang. Ja, je hoort hier een divers kleurenpalet aan instrumenten zoals gitaren, banjo’s, harmonica’s en fiddles, maar het is toch echt Maya de Vitry die hier door en door schijnt.

Het leuke aan Violet Light is dat Maya de Vitry deze plaat niet helemaal als letterlijk solo stuk heeft benaderd. Ze krijgt hulp van producer Ethan Jodziewicz. Daarnaast is de Vitry door de isolatie van de pandemie op zoek gegaan naar gelijkgestemden muzikanten. Ze heeft die gevonden in namen zoals Ric Robertson, Kaia Kater en Sally & George. Het maakt van Violet Light een nog rijkere plaat en je hoort dat dit een absolute meerwaarde heeft. Ondanks dat Maya de Vitry toch wel het meest aanwezig is.

De plaat bevat 11 korte liedjes die voor mij perfect de lente doen inluiden. Violet Light is zoals gezegd erg minimalistisch en intiem, zeker als je het gaat vergelijken met Adaptations en How to Break a Fall. Dit soort muziek in rustige vaarwater ligt mij het meest en Violet Light krijg dan ook zonder twijfel de voorkeur. Dit is echt zo’n album om in weg te dromen en die je in iets meer dan een half uur helemaal laat betoveren. Wat is dit toch prachtig.

Violet Light gaat een album worden die ik niet snel zal vergeten. De afgelopen weken is deze plaat meerdere malen voorbijgekomen en telkens weer merk ik op hoe snel de tijd verstrijkt tijdens het luisteren. Dit kunnen alleen maar positieve signalen zijn en ik luister dan ook telkens weer met oprechte plezier. Maya de Vitry laat met Violet Light horen dat er van inspiratiegebrek absoluut geen sprake is en gaat vrolijk door met haar derde album in vier jaar tijd. Iets minder uitbundig dus, maar zeker niet minder genietbaar.

Uitgebracht door Mad Maker Studio