James Combs – Falling Under Spells

James Combs - Falling Under Spells album cover

Hey daar, heeft Luke Combs een broer die ook muziek uitbrengt? Nee, James Combs is niet op enige wijze gerelateerd aan de country Nashville ster, maar mag wat mij betreft wel opgemerkt worden. James Combs maakt namelijk zeer aantrekkelijke Americana liedje, rijk belegd met interessante instrumentatie en heeft een prettig stemgeluid.

De vorige plaat van James Combs komt uit 2008 en dat is dus alweer een tijdje geleden. Waarom hij na zoveel jaar weer heeft besloten om een plaat op te nemen heeft zeer waarschijnlijk te maken hebben met een aardige hoeveelheid beschikbare tijd. Vorig jaar bracht Combs een aantal singles uit en dit jaar een volledige LP genaamd Falling Under Spells.

James Combs heeft inmiddels zijn streepjes verdiend binnen de muziek industrie. Vandaar dat hij voor dit project een zeer aantal grote namen heeft weten te strikken. Zo is er mede-producer John Would (bekend van Fiona Apple) en doen er vrienden en vriendinnen van hem mee zoals Paul Lacques (I See Hawks in LA), April Mann, Kelly Atkins, Matt Hergert, Wendy Kline en Joe Hellerstein.

Dat is een aardig lijstje en dit hoor je dan ook vooral terug op Falling Under Spells. Alhoewel de album cover ietwat goedkoop aandoet, is de muziek van een stuk betere kwaliteit. Prettige stijlvolle Americana liedjes waar James Combs straalt en zijn magie weet te bewerken. Je hoort aan deze plaat dat Combs zijn plezier en passie heeft teruggevonden na al die jaren.

Falling Under Spells is duidelijk een plaat wat direct indruk doet maken en waar je direct wat mee kan. Ja, de liedjes zijn rijk ingekleurd met van alles en nog wat, maar zijn bovenal heel toegankelijk. James Combs houdt zijn magische liedjesspreuken heel eenvoudig en dat valt te waarderen. Americana muziek zoals Americana muziek hoort te zijn.

James Combs heeft met Falling Under Spells duidelijk zijn liefde voor muziek hervonden. Immers kwam zijn vorige plaat To Know You Is to Save You uit 2008. Samen met een grote groep aan muzikale vrienden en vriendinnen heeft Combs een zeer nette Americana plaat weten te produceren. Het is geen hele grootste plaat, maar kleurt veilig binnen de lijntjes. En heel eerlijk gezegd, soms is er niets meer nodig dan een Americana album dat binnen de lijntjes kleurt om je humeur op te vrolijken. Dat is precies wat deze plaat doet.