Jason Lee McKinney Band – One Last Thing

Jason Lee McKinney Band - One Last Thing album cover

Ik moet eerlijk toegeven dat ik muziek dat geïnspireerd is op het geloof niet heel interessant vind. Te hoog “hallelujah”gehalte en allemaal best wel theatraal. Maar voor sommige artiesten maak ik een uitzondering. Besprak ik recent oude gospel opnames van Hank Williams, nu ligt mijn focus op Jason Lee McKinney Band met nieuwe plaat One Last Thing.

Deze band uit Nashville gaat al een tijdje mee en laat een blend horen van allerlei genres. Op One Last Thing hoor je van alles gebeuren en zijn genres zoals country, blues en soul niet ver weg. Het is een geluid dat ik erg kan waarderen en Jason Lee McKinney Band laat horen wat voor kwaliteiten ze in huis hebben.

Jason Lee McKinney staan centraal binnen de band. Hij is de front-man, zingt op de achtergrond mee en bewerkt zijn kunsten op de elektrische en akoestische gitaar. Overigens is McKinney op veel meer vlakken actief en heeft een doctoraat, MBA en BA in management. Later dit jaar verschijnt van hem een boek over filosofie. Bezig baasje deze McKinney en het is behoorlijk knap om op zoveel vlakken succesvol te zijn.

Terug naar de muziek. One Last Thing is dus duidelijk één en al gospel. Je ontkomt er niet aan. De teksten leunen hevig op het Christelijke geloof en ook de muzikale inkleuring heeft een hoog Christelijk tintje. Het klinkt allemaal heel opbeurend, vrolijk en enthousiast. Hier en daar wordt het mij allemaal iets té veel en krijg ik het gevoel dat ik op een EO-jongerendag sta.

De duur van het album werkt ook niet mee, want je bent er meer dan een uur zoet mee. Toch vind ik genoeg hemelse lichtpuntjes in de vorm van een aantal ballads. Een nummer zoals Lighthouse laat de gevoelige kant van Jason Lee McKinney Band horen en voor mij absoluut een van de hoogtepunten van One Last Thing. En ach, ook met single Sing On zing ik graag mee. Mijn kritiek op deze plaat is eigenlijk misplaatst.

Want genieten doe ik zeker van One Last Thing. Je merkt dat Jason Lee McKinney, maar ook de band, met veel passie en liefde de muziek produceren. Je hoort dat ze zich met volle overtuiging inzetten en dat laten ze goed overbrengen op de luisteraar. Dat het iets té veel Christelijk is neem ik voor lief, want de muziek is erg te smaken. Ondanks dat mijn interesse niet heel groot is in dit soort muziek heb ik alle lof over deze plaat. Mannen van het geloof, mannen van de muziek en mannen met een enorme drive. Daar heb ik helemaal niets op tegen en kan ik alleen maar alle waardering voor uitspreken.

Uitgebracht door Bonfire Recording