JD Clayton – Long Way From Home

JD Clayton - Long Way From Home album cover

Als je naar de album cover kijkt van Long Way From Home dan denk je gelijk als country liefhebber: Waylon. Zulke covers zijn natuurlijk prachtig, maar kan dat hetzelfde gezegd worden over de muziek? In het geval van JD Clayton en deze debuutplaat kan zeker hetzelfde gezegd worden. Als Waylon nog had geleefd had hij zonder twijfel met veel plezier dit album hebben opgezet.

Deze jongeman is een nieuwkomer binnen de alternatieve country scene. Hij groeide op met muziek van zijn vader. Zijn vader was toentertijd te porren voor feel-good muziek van onder andere John Mayer en Jack Johnson. Daarnaast luisterde JD Clayton veel naar The Beatles. Along the way richtte hij zijn interesse meer op country artiesten waarvan zijn favorieten onder andere Roger Miller en Kitty Wells zijn.

JD Clayton komt uit het kleine plaatsje Fort Smith in de Amerikaanse staat Arkansas. Niet de perfecte plek om je als artiest te ontplooien en verder te groeien. Hij had voordat hij artiest werd diverse baantjes en Fort Smith heeft hem daarentegen wel op een positieve manier beïnvloed. Toch vond Clayton het tijd om werk te maken van zijn muziek carrière.

Dat is hem inmiddels gelukt met Long Way From Home als eerste introductie. Deze release heeft een wat lange aanlooptijd gehad, maar eindelijk mag JD Clayton debuteren met een volwaardige album. En hij doet dat inmiddels met veel succes. Met voorgaande jaren hier en daar wat singles maakte hij al veel hype in de alternatieve country scene en met dit debuut zal hij een nog groter publiek aanspreken.

Als ik zo naar Long Way From Home luister wordt het mij duidelijk dat JD Clayton het in zijn vingers heeft. Het is nog maar zijn debuutplaat, maar laat wel gelijk horen wat hij allemaal in huis hebt. Dit is alles wat je van een country artiest anno 2023 mag verwachten en meer dan dat. Het album luistert makkelijk weg en toont aan dat echte country muziek nog steeds alive and kicking is.

De muziek op Long Way From Home komt vanuit het hart en is met passie geproduceerd. Daarnaast zit er ontzettend veel bezieling in en je hoort dat JD Clayton en zijn band veel plezier hebben gehad in de productie ervan. Het doel is om zoveel mogelijk albums te maken en zijn muziek aan de hele wereld te laten horen. En als het even kan miljonair te worden. Mooie dromen, maar dit album is wel een stap in de juiste richting. Country muziek kan zo mooi zijn en deze JD Clayton laat dat met zijn muziek horen. Eerder dit jaar al Myron Elkins met een uitstekend debuut en nu deze plaat. Wat een geweldige eerste maand.

Uitgebracht door Mulberry Records