JD Darling – Looking Forward Thinking Back

JD Darling - Looking Forward Thinking Back album cover

Het is de laatste week een festiviteit aan uiteenlopende goede platen. Dat maakt het moeilijk om elke dag weer een selectie te maken. Looking Forward Thinking Back van Nashville’s JD Darling leek een beetje ondergesneeuwd te raken, maar de laatste dagen heb ik het album weer opgepakt en besloten om het te bespreken. Simpelweg omdat je als country liefhebber deze plaat niet mag missen.

Als je naar Looking Forward Thinking Back luistert zal je waarschijnlijk in de vooronderstelling zijn dat JD Darling al een tijdje werkt aan zijn muzikale carrière. Maar dat is niet het geval, want deze plaat is een heus debuut. Wel is hij al zijn hele leven bezig met liedjes schrijven, maar deed dat voorheen op de achtergrond. Nu is het tijd om op de voorgrond te treden en te schijnen als een soloartiest.

JD Darling is geboren in Alabama, opgegroeid in Texas en woont op dit moment in Tennessee. Zijn muzikale roots zijn duidelijk terug te vinden in 90’s country. De tijden waarin artiesten zoals George Strait, Alan Jackson en Travis Tritt hun hoogtijdagen kenden. Tijdens het luisteren van Looking Forward Thinking Back kun je niet ontkennen dat Darling goed heeft geluisterd naar deze neo-traditionalisten van de jaren negentig.

Dat betekent dat Looking Forward Thinking Back een heel toegankelijk country geluid heeft, maar dat er toch nog genoeg authenticiteit te vinden is. Met name stralen de pedal steel klanken. En denk niet dat deze plaat gedateerd klinkt, want dit album kan zich ook makkelijk meten met de huidige standaarden. JD Darling is een authentieke country artiest met muzikale liefde voor het verleden en muzikale liefde voor het heden.

Ik vind het opmerkelijk dat JD Darling met Looking Forward Thinking Back geen groter publiek weet aan te spreken. Over het album hoor je vrij weinig en dat is toch een beetje jammer. Naar mijn mening is het een zeer aantrekkelijke plaat, bevat bijna alleen maar potentiële hits voor de lijstjes en doet alles wat je van een goede country plaat mag verwachten. En laat je niet afschrikken door de lange speelduur, want de tijd vliegt voorbij.

Als ik over tien jaar terug zou luisteren naar Looking Forward Thinking Back, dan zou ik concluderen dat dit gewoon een hele sterke country plaat is. JD Darling weet hoe je goede country songs moet schrijven en laat hier duidelijk horen dat hij een van de betere singer-songwriters van dit moment is. Zonde dat dit album niet opgemerkt wordt, want het verdient veel beter. Een betere country plaat met een ode aan 90’s country zal je dit jaar niet krijgen.