Tim O’Brien – Cup of Sugar

Tim O'Brien - Cup of Sugar album cover

Tim O’Brien is een zeer gewaardeerde Americana artiest en heeft inmiddels vele platen en awards op zijn naam staan. Daarnaast zie en hoor je hem ook samenwerken met andere grote Americana artiesten en doet dat met veel succes. Ik besprak met veel positieve bewoordingen al zijn vorige plaat He Walked On en ik ga dat weer doen met deze nieuwe Cup of Sugar.

Dat Tim O’Brien veel erkenning krijgt binnen de Americana wereld is niet heel verrassend. Elk album is weer van een kwalitatief hoogstandje en laat horen waarom deze ervaren muzikant zo gewild is en erkend wordt. Cup of Sugar is wederom een prachtige plaat en gaat wederom veel positieve recensies krijgen, zoals eerder werk. De man kan weinig verkeerd doen.

Tim O’Brien is een man van de samenwerking, dat is met Cup of Sugar niet anders. Hij heeft door de jaren heen loyale bandleden om zich heen weten te verzamelen en dat zorgt voor alleen maar kwalitatief goede liedjes. Op dit album doen zijn bandleden Mike Bub, Shad Cobb en zijn vrouw Jan Fabricius mee. Maar ook Jamie Dick (drums), Mike Rojas (keyboards), Russ Pahl (pedal steel) en Cory Walker (banjo). Een fijn clubje aan virtuozen.

Op vorige plaat He Walked On mijmerde Tim O’Brien met name over de staat van de wereld. Internet vind hij een zegen maar ook een vloek. Cup of Sugar bevat hele andere onderwerpen waarover gemijmerd wordt. Zo hoor je dat O’Brien een passie heeft voor dieren. Beren, vissen, lammetjes en paarden zijn het gesprek van de dag. En ohja, ook mensen zoals je buren waar je naartoe gaat voor een kopje suiker.

Cup of Sugar is een unieke plaat voor Tim O’Brien. In zijn 46 jaar als muzikant is het nog nooit voorgekomen dat hij een album produceerde met alleen maar eigen geschreven liedjes. Tot deze plaat dus. Alle liedjes komen van de hand van O’Brien en zijn vers van de pers. Al met al toch iets om trots op te zijn, ook omdat het hele album van kwalitatief hoog niveau is.

Tim O’Brien heeft met Cup of Sugar fantastisch werk afgeleverd en laat hiermee horen dat hij alles behalve uitgeblust klinkt. Decennialang een muzikant en nog steeds dit soort albums weten te produceren is alleen maar knap. Hij doet het niet alleen, heeft geweldige vrienden gemaakt door de jaren heen en dat tekent zich af aan de kwaliteit. Dit album is typisch een feel-good Americana plaat en eentje om te koesteren. Hopelijk kunnen we nog jaren blijven genieten van deze formidabele muzikant.