Jess Williamson – Time Ain’t Accidental

Jess Williamson - Time Ain't Accidental album cover

Vorig jaar brachten Jess Williamson en Katie Crutchfield van Waxahatchee het uitstekende I Walked With You A Ways uit onder de naam Plains. Een album dat veel country invloeden kent en naar mijn mening een van de betere platen is van vorig jaar. Williamson is dit jaar terug als soloartiest en komt met een nieuwe plaat genaamd Time Ain’t Accidental.

Aan het begin van de pandemie verliet de partner van Jess Williamson haar en huis in Los Angeles. Het was een moeilijke tijd waarin ze veel alleen was en de verbroken relatie op haar manier moest verwerken. Ook begon ze met daten en ging op zoek naar een nieuwe liefde. Zoals ze mijmert op Time Ain’t Accidental was het een brutale periode waarin ze voor de leeuwen werd gegooid.

Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen en heeft Jess Williamson inmiddels een nieuwe liefde gevonden in Texas. Overigens niet een geheel nieuwe liefde, maar een oude bekende waar ze toevallig weer mee in contact kwam. De hele ervaring van het daten, op zoek gaan naar ware liefde en de complicaties die daarbij komen kijken vormen de basis van Time Ain’t Accidental.

Over het project Plains was ik dus al aardig te spreken en ik keek dan ook uit naar nieuw werk van Jess Williamson. Met Time Ain’t Accidental doet ze wat dat betreft alles goed en levert wederom een heel sterk album af. Het album bevat veel hoogtepunten en biedt genoeg avontuurlijke liedjes. Het is een plaat waarbij je de tijd even helemaal doet vergeten.

Wederom heeft Jess Williamson producer Brad Cook benaderd om de plaat te produceren. Ook het album van Plains is geproduceerd door Cook en was voor Williamson dus geen onbekende. De productie is fijn, gelaagd en bevat genoeg diversiteit. Met name de iPhone computer drums vallen in positieve zin op, maar ook instrumenten zoals pedal steels, piano’s en blazers sieren Time Ain’t Accidental heel mooi.

Jess Williamson heeft met haar eerdere albums al veel succes en Time Ain’t Accidental gaat alleen maar bijdragen aan dit succes. Het is een overtuigende plaat van een inmiddels zeer ervaren singer-songwriter. Mag je haar een van de beste noemen binnen het genre van deze tijd? Ja, dat mag je zeker, want veel beter dan deze plaat ga je dit jaar niet horen. Het album is een waardige toevoeging aan het oeuvre van deze dame en eentje om niet snel te vergeten.