Jenny Owen Youngs – Avalanche

Jenny Owen Youngs - Avalanche album cover

Singer-songwriter Jenny Owen Youngs heeft al veel bereikt en bouwt aan een indrukwekkende carrière. Ze toerde de hele wereld over, schreef een nummer één hit, produceerde een populaire podcast, kreeg een contract om een boek te schrijven en werd haar muziek gebruikt in films en series. Dit jaar laat deze veelzijdige dame van zich horen met nieuwe muziek in de vorm van Avalanche.

Het leven van Jenny Owen Youngs focust zich dus niet alleen op muziek, maar ze doet er ook nog veel andere dingen naast. Daarom heeft het lang moeten duren voordat er tijd werd gevonden om een nieuw album te produceren. Haar vorige echte studioplaat kwam uit in 2012. Maar gelukkig voor de muziekliefhebber heeft ze de tijd kunnen vinden om opnieuw de studio in te gaan.

Het succes van Jenny Owen Youngs is niet onopgemerkt gebleven. Voor Avalanche heeft ze het voor elkaar gekregen om Josh Kaufman als producer bij het proces te betrekken. En deze gewilde producer is bekend van producties zoals Bonny Light Horseman, The Hold Steady en Cassandra Jenkins. Met dit in gedachten, mag je eigenlijk alleen maar kwaliteit verwachten.

En gelukkig stelt Jenny Owen Youngs met Avalanche niet teleur. Helemaal niet zelfs, want dit album is naar mijn mening een van de betere singer-songwriter albums van het jaar. Elk liedje is aantrekkelijk en heeft zo zijn charme. Je merkt dat ze veel talent heeft voor kwalitatief goede liedjes, want ik kan geen slechte vinden op dit album.

Jenny Own Youngs maakt heel veel indruk met Avalanche. Het album kent door Josh Kaufman een uitstekende productie, ingekleurd met verschillende laagjes. Er gebeurt altijd wel wat en er wordt goede muziek gemaakt met een verschillend palet aan gitaren, drums en piano’s. En de liedjes an sich zijn gewoon heel sterk en krachtig. Je wilt ze steeds weer opnieuw luisteren.

Als je steeds weer de behoefte hebt om naar een album te luisteren, dan weet je dat het goed zit. Ondanks dat er ontzettend veel nieuwe muziek wordt uitgebracht, wil ik steeds terugkeren naar Avalanche. De heerlijke melodieën, de creatieve instrumentatie en de zachte zang kunnen hier niet verkeerd doen. Jenny Owen Youngs toont met dit album aan dat ze kwaliteit muziek produceren niet verleerd is. Het heeft heel lang moeten duren, maar ik kan alleen maar heel tevreden zijn met dit album en zal er nog lang van gaan genieten.

Favoriete albums dit jaar