Sam Robbins – Bigger Than in Between

Sam Robbins - Bigger Than in Between album cover

Vorig jaar was ik enorm positief over Finally Feeling Young van singer / songwriter Sam Robbins uit New Hampshire. Het was zijn debuutplaat die hij opnam in Nashville. Wat blijkt, een jaar later is hij alweer terug met een nieuwe plaat genaamd Bigger Than in Between. De vraag is of hij zijn sterke debuutplaat een goed vervolg kan geven.

Het is een vraag waar ik niet direct een antwoord op kan geven. Ik hoor aan Bigger Than in Between wederom een groot aantal sterke liedjes, maar toch besluipt mij het gevoel van verveling. Finally Feeling Young klonk fris en bevlogen. Je hoorde dat Sam Robbins jaren had gewerkt aan zijn liedjes, want kwalitatief was en is die plaat gewoon sterk. Deze plaat lijkt toch een beetje op een haastklus.

Er is wel ruim de tijd genomen om veel nummers op te nemen, want de speelduur bedraagt meer dan vijftig minuten. Je hoort Sam Robbins wederom mijmeren over de liefde, social media en wat hij zou doen als hij miljoenen fans zou hebben. De teksten zijn toegankelijk en je hoort heel goed wat er in het leven van deze jonge knul speelt.

Bigger Than in Between is een echte singer / songwriter album. Dat betekent dat je veel akoestische gitaren hoort met hier en daar wat pedal steels op de achtergrond, drums en elektrische gitaren. De productie klinkt minimalistisch, soms wat saai en niet heel kleurrijk. Toch is het album wel sterk genoeg om bij mij een positieve blijvende indruk te houden.

Tweede platen zijn voor musici altijd moeilijk. De meeste krijgen jaren de tijd om een debuutplaat te produceren met hun sterkste liedjes. Eenmaal een debuutplaat uitgebracht moet er doorgaans snel een opvolger komen. De tijd is schaars en de productie moet binnen een paar maanden gebeurd zijn. Dat is het geval geweest bij Bigger Than in Between. Eerlijk gezegd had ik liever gezien dat Sam Robbins wat meer de tijd zou nemen om de liedjes te perfectioneren.

En nogmaals, dat maakt dit album niet slecht. Sam Robbins laat duidelijk horen dat hij beschikt over genoeg potentie om met Bigger Than in Between fans te winnen. Op zo’n jonge leeftijd al platen zoals Finally Feeling Young en deze weten uit te brengen getuigd van klasse. Robbins heeft nu genoeg liedjesmateriaal om aan het publiek te laten horen. Ik hoop wel dat hij voor een volgend album wat meer de tijd neemt en meer schaaft aan zijn liedjes.

Favoriete albums