Kaitlin Butts – what else can she do

Kaitlin Butts - what else can she do album cover

In 2015 bracht Kaitlin Butts haar debuut Same Hell, Different Devil uit. Een plaat die erg veelbelovend klonk en die erg goede kritieken kreeg. Het was dus ook wachten op een vervolgplaat. Maar dat vervolg liet lang op zich wachten. Heel lang. Namelijk 7(!) jaar heeft het geduurd voordat Kaitlin Butts toe is gekomen om een nieuw album uit te brengen. Natuurlijk veel te lang, maar eindelijk verblijd ze ons met what else can she do.

Deze langdurige tussenpose komt waarschijnlijk doordat Kaitlin Butts zich focuste op haar activiteiten met de band Flatland Cavalry. Haar man Cleto Cordero is frontman van deze band en je hoort Butts veel terug op hun platen. Dat is jammer, want Same Hell, Different Devil vroeg gewoon om een net vervolg. what else can she do is het wachten wel meer dan waard, want Kaitlin Butts laat met deze plaat vol overtuiging horen waarom ze tot één van de beste country artiesten van dit moment hoort.

Dat merk je gelijk aan hoe de verhalen worden verteld op deze plaat. Kaitlin Butts haalt inspiratie uit haar directe omgeving en zet het op prachtige wijze om in teksten. Op what else can she do hoor je negen mini verhaaltjes over vrouwen. Het gaat onder andere om vrouwen die worstelen met verslavingen, vrouwen met huwelijksproblemen en vrouwen die hun leven achter zicht laten en de grote wereld trotseren. Kaitlin Butts stond al bekend als erg goede liedjesschrijver, maar met deze plaat overtreft ze zichzelf.

Met de lyrics op what else can she do is dus helemaal niets mis. Nog mooier is hoe ze haar verhalen een plek geeft binnen de muzikale inkleuring. De muziek op deze plaat heeft een fantastische productie en het wordt duidelijk dat Kaitlin Butts zich op dit gebied niet heeft ingehouden. Typische country muziek op een zeer vakkundige en professionele vervaardigd. Kaitlin Butts verblijft op dit moment in Nashville en heeft ongetwijfeld veel hulp gehad. Lof gaat uit naar de muzikanten die mee spelen op what else can she do.

En dan nog maar niet te spreken over het stemgeluid van deze dame. Uitte ik een aantal weken geleden mijn lof uit over het stemgeluid van Caitlyn Smith, Kaitlin Butts kan er ook wat van. Ze kan tijdens de ballads heel honingzoet klinken, maar weet ook op momenten krachtig met haar stem uit te halen. Er zijn niet veel country artiesten tegenwoordig met zo’n mooi stemgeluid zoals Butts. Het is volop genieten.

Na zeven jaren lang wachten ziet het tweede album van Kaitlin Butts eindelijk het licht. Ze heeft weinig moeite om het niveau te behouden van haar debuut en what else can she do is een waar pareltje. Dit is een country artiest die ontdekt mag worden door het grote publiek. Het enige wat ze daarvoor moet doen is actief haar muziek carrière oppakken. En daar kan het bij dit soort type country artiesten nog wel eens misgaan. De cyclus van muziek produceren, promoten en op toer gaan en het riedeltje opnieuw doen is niet voor iedereen weggelegd. Ik ben ieder geval zeer tevreden met what else can she do en hopelijk zal de volgende plaat een stuk sneller verschijnen dan over zeven jaar.

Uitgebracht door Soundly Music