Jill Barber – Homemaker

Jill Barber - Homemaker album cover

De Canadese singer / songwriter Jill Barber is al zo’n 20 jaar muzikant. Ze heeft in haar rijke muziek carrière van alles meegemaakt. Zo reisde ze de hele wereld over om optredens te geven en won ze allerlei prestigieuze awards. Maar ze heeft inmiddels ook gewoon een gezin wat ze moet onderhouden. Dat is het onderwerp van haar nieuwe album Homemaker.

Homemaker is opgenomen in Jill Barber’s haar stad Vancouver, Canada. Ze leeft daar met haar man en twee kinderen. Voor deze nieuwe plaat besloot ze om de rol van producer op zich te nemen. Dat deed ze samen met Erik Nielsen bekend van de band City and Colour. Resultaat is een intieme, persoonlijke en warme plaat geworden.

Eerder werk van Jill Barber was groots van opzet met veel instrumentatie en kleur. Dat geldt niet voor Homemaker waar het vooral minimalistisch is gehouden. Dat maakt het overigens niet saai om naar te luisteren, want de liedjes zijn sterk. Sterk genoeg om een blijvende indruk achter te laten en je de behoefte te geven om het steeds maar weer opnieuw te beluisteren.

Het focus onderwerp van Homemaker is dus het gezin wat Jill Barber moet onderhouden. Terwijl ze een drukke muzikant is bestaat er daarnaast ook gewoon een gezinsleven. Zo staat ze de ene dag op de bunen, maar de volgende dag is ze gewoon aan het schoonmaken in haar huis. Een aardig contrast en het is allemaal niet zo vanzelfsprekend.

Want wat duidelijk wordt als je luistert naar Homemaker is dat ook Jill Barber af en toe moeite heeft met het normale gewone leven. Net zoals iedereen in de wereld moet er aandacht besteed worden aan de kleine dagelijkse dingen. En social media, verrijkt dat nu echt je leven vraag ze zich af op deze plaat. Ook mijmert ze dat het soms geen probleem is om een dagje helemaal niets te doen. Wijze woorden van deze drukke muzikant en moeder.

Homemaker is qua productie intiem gehouden, maar biedt wel genoeg om een blijvende indruk achter te laten. Je hebt tegenwoordig veel singer / songwriters als Jill Barber en het is niet heel makkelijk om op te vallen. Dat is niet heel moeilijk voor deze dame, want ze bevindt zich al meer dan 20 jaar in het muziek vak. Dan ben je ervaren en zal je al aardig wat fanbase hebben. Dat blijkt ook als je kijkt hoe succesvol ze is. Desalniettemin is dit een hele warme plaat en maakt hier genoeg indruk. Ik vind dit zelfs één van de betere platen van dit jaar tot nu toe. Je wilt er steeds maar weer naar blijven luisteren. Als een album dat voor elkaar krijgt dan weet je dat het goed zit.