Joe Vestich – Steal the Wind

Joe Vestich - Steal the Wind album cover

Mijn gewaardeerde collega’s van Realrootscafe.com lieten mij weten om de nieuwe plaat van Joe Vestisch eens te proberen. Voor mij geheel onbekend, maar Realrootscafe.com heeft een neusje voor Americana en roots talenten dus waarom ook niet. En ja, ik begrijp heel goed waarom mij deze plaat werd aangeraden. Joe Vestisch maakt zijn nieuwe plaat Steal the Wind een uiterst beste indruk en is het zeker het luisteren waard.

Allereerst in kleine introductie voor wie Joe Vestisch nog een onbekende is. Hij is een Amerikaanse singer / songwriter die inmiddels zo’n 35 jaar in Finland leeft. Daar schrijft hij zijn muziek, daar produceert hij zijn muziek. Niet een heel slecht land om als Amerikaan zo lang te vertoeven lijkt mij zo. Zijn muziekstijl rijkt ver met een mengeling van roots, Americana, blues en ook een tipje van traditionele country muziek. Mijn interesse is meer dan gewekt.

Dat Joe Vestisch niet zomaar even binnenkomt wandelen met Steal the Wind is direct hoorbaar aan de plaat. Met een strakke en robuuste productie weet Vestich direct te imponeren. Een productie zoals je hoort op deze plaat is niet even binnen enkele dagen vervaardigd. Hier zijn veel manuren aan besteed. Niet alleen dat, maar ook een grote dosis passie en liefde. Al heel snel wordt duidelijk dat Joe Vestich een oude rot in het vak is die weet hoe een muziekstudio werkt.

Met een oude rot in het vak bedoel ik niet dat Steal the Wind slappe uitgebluste muziek is. Integendeel, het sprankelt, is speels en Vestich zelf klinkt erg overtuigend met hier en daar wat rafelrandjes op z’n stem. Een vergelijking met Ted Russell Kamp is snel gemaakt, die eerder dit jaar Solitaire en Stash zij-project Walk the Walk uitbracht. De overlap tussen Vestich en Kamp is overduidelijk. Zoals ik in een eerdere recensie aangaf vond ik dat er niet genoeg platen zoals Kamp tegenwoordig uitkomen. Joe Vestich schiet te hulp met Steal the Wind.

Dat doet hij met een heel fijn rootsgeluid. Een geluid die goed in het gehoor ligt en heel degelijk is. Niet voor niets is producer John Inmon betrokken bij Steal the Wind. Ook Inmon weet makkelijk zijn weg te vinden in de muziekstudio en laat dat horen op deze plaat. Heerlijke zware gitaarlijnen drukken de stempel op deze plaat en stellen niet teleur. Productietechnisch is er niets mis aan deze plaat.

Ook op andere vlakken is er niets mis met deze plaat. Joe Vestich laat met Steal the Wind duidelijk horen dat hij het nog niet verleerd is. Met een vakbekwame producer aan zijn zijde maakt hij pure rootsmuziek. Volop genieten dus voor diegene die van sterk gitaargeweld houden. Bedankt Realrootscafe.com voor deze puike aanrader en het album zal nog lang in herinnering blijven. Dit is een album die net voor het einde van het jaar niet te missen is voor liefhebbers van het rootsgenre. Snel op de speelknop drukken en genieten.

Uitgebracht door Thunder Mountain Records