Mabilene – The Other Side

Mabilene - The Other Side album cover

Spiritueel getinte album covers doen het altijd goed bij mij. Wat te denken van Sturgill Simpson’s Metamodern Sounds in Country Music? Eerder dit jaar die van Rachel Baiman, Cycles. En vorig jaar had Phoebe Hunt ook zo’n album cover met album Neither One of Us is Wrong. Stuk voor stuk fantastische platen. Voeg daar ook maar Mabilene toe met nieuwe plaat The Other Side, een ander “spiritueel” hoogstandje.

Zeker een spiritueel hoogstandje als het aankomt op de album cover in ieder geval. Maar ook de muziek zelf op The Other Side heeft een bepaalde mysterieuze gloed over zich heen die niet goed te plaatsen valt. Wat een mysterie. Het kan liggen aan de heerlijke subtiele vioolklanken die vaak terugkomen op dit plaat of door de liefelijke zang van Mabilene die uitstekend past binnen het concept.

Het komt allemaal heel zachtaardig over met hier en daar wat uptempo momenten. Maar over het algemeen benadert de album cover van The Other Side heel goed de muziek die je hier te horen krijgt. Even duidelijkheid brengen, dit is Americana muziek en past goed in het straatje van eerder genoemde Rachel Baiman en Phoebe Hunt. Als jezelf een Americana luisteraar vindt dan mogen deze dames niet ontbreken in je artiestenlijst.

Overigens is The Other Side het solodebuut van Mabilene waar ze samen met producer Jordan Lehning het geheel in productie nam. Ik geef solodebuut aan, want deze dame bracht eerder haar tijd door in de band The Battlefield. Je hoort aan The Other Side dat ze dit magische trucje niet voor eerst doet en niet is verleert. De overtuiging hoe Mabilene haar nummers hier ten gehore brengt is erg goed en uiterst professioneel. Niets over te klagen.

De muziek mag dan heel magisch en spiritueel klinken, de teksten op The Other Side zijn iets van mindere spirituele toon. Mabilene laat ons vooral in haar teksten op deze plaat de liefde horen en doet dat heel precies en liefelijk. Voornamelijk zijn het teksten die goed het liefdesleven van een jong volwassen vrouw weergeven, heel zacht en fleurig.

The Others Side is een album die voor Americana luisteraars zonder te twijfelen het luisteren waard is. Klikte je deze recensie aan omdat je door de album cover en intro tekst geïnteresseerd raakte? Geef deze plaat dan vooral een kans, teleurstellen gaat het niet doen. Mabilene zet een zeer prettige sfeer neer op deze plaat en houd je vast tot de laatste minuut. Knappe plaat, van een Americana artiest die weet hoe je kwalitatief goede muziek moet produceren. Die album cover is leuk om naar te kijken, de muziek horen is nog leuker.