John Craigie – Pagan Church

John Craigie - Pagan Church album cover

Wie kent hem niet, de Amerikaanse singer-songwriter John Craigie? Ik maakte kennis met hem in 2020 toen hij Asterisk the Universe uitbracht. Prachtig laidback plaat dat mij toentertijd deed verlangen naar het warme weer. Ook het twee jaar later verschenen Mermaid Salt deed mij verlangen naar de zon. Dit nieuwe jaar is deze drukke man alweer terug met Pagan Church.

Pagan Church is net even wat anders dan eerder werk van John Craigie. Dit keer besloot hij namelijk om wat vrienden op te trommelen om het album vorm te geven. In zijn thuishaven Portland speelde hij een paar shows met de band TK & The Holy Know-Nothings. Dat beviel zo goed dat er besloten werd om met elkaar het nieuwe album op te nemen.

Waren voorgaande albums nog heel erg laidback, dit keer perst John Craigie met zijn begeleidingsband er wat meer kracht uit. Pagan Church weet wat meer te rocken en dat is volkomen de verdienste van TK & The Holy Know-Nothings. Het levert een voller geluid op en heeft wat meer kleur. Het heeft meer smoel en ik vind het wel wat hebben.

Dat John Craigie zijn nieuwe album wat meer kleur meegeeft wil niet zeggen dat het ontbreekt aan zoete warme liedjes. Ook op Pagan Church is er ruimte voor de laidback no-worries mentaliteit waar deze ervaren singer-songwriter zo bekend om staat. En natuurlijk heb je zang van John Craigie om helemaal rustig van te worden. Hij blijft in alle songs rust uitstralen.

John Craigie is al jaren aan de gang met nieuwe muziek produceren en shows geven. Met Pagan Church maakt hij zijn vierde in vier jaar tijd, een Beatles cover album kwam vorig jaar uit. Zo’n hoge productie zegt niets over de kwaliteit van zijn albums. Ook dit nieuwe album is van hoog niveau, weet een blijvende indruk te maken en het verlangen naar meer.

Ik heb John Craigie al een tijdje in het oog en oor en telkens weet hij weer een hele sterke indruk te maken. Pagan Church mag wat zwaarder aangezet zijn, het luistert nog steeds als een typische John Craigie plaat. Het laidback sfeertje is wederom aanwezig. Interessant dat muzikale vrienden betrokken zijn tijdens dit nieuwe album. Het doet de muziek alleen maar heel goed en alweer wensen naar nieuw werk.