John McDonough – We’ll Answer the Call

John McDonough - We'll Answer the Call album cover

Joe Rantz won in 1936 Olympisch goud met roeien. Het leven van Rantz was niet eentonig te noemen. Hij had een moeilijke jeugd en worstelde in het leven zijn volledige potentie te benutten. En dan komt er ook nog een liefdes affaire bij kijken met zijn toen toekomstige vrouw Joyce Simdars. Americana artiest John McDonough was zo onder de indruk geraakt van Rantz levensverhaal dat hij besloot er een hele EP aan toe te wijden. We’ll Answer the Call is daarvan het prachtige resultaat. Naast dat hij het verhaal heel inspirerend vond is hij voor meer inspiratie naar Seattle gevlogen om de winnende roeiboot te bekijken. De EP duurt maar een kwartiertje, maar het is wel een EP waar ontzettend veel mee te halen valt. Je raakt geïnspireerd door We’ll Answer the Call en biedt krachtige levensverhalen. Verhalen over liefde, over verandering, over hoop en over kracht. Naast dat de teksten inspirerend zijn is de muzikale inkleuring op Americana wijze voortreffelijk vervaardigd. Een combinatie van sterke teksten en sterke muziek maken dat je We’ll Answer the Call niet mag missen. Het enige waar je teleurgesteld over kan raken is dat de muziek na vijf nummers alweer klaar is. De behoefte hier is erg groot om meer van John McDonough te horen over het interessante leven van Joe Rantz. Dat is helaas niet het geval, maar het wordt wel direct duidelijk dat dit niet zomaar een EP is. Indrukwekkend staaltje Americana muziek van een fantastische muzikant. Laat We’ll Answer the Call niet aan je voorbij varen, want het is het beluisteren zeker waard.