John R. Miller – Heat Comes Down

John R. Miller - Heat Comes Down album cover

John R. Miller trok met zijn album The Trouble You Follow (2018) de aandacht van de Americana luisteraar. Het album werd zelfs zo goed ontvangen, dat hij het vervolg Depreciated (2021) kon uitbrengen op het bekende platenlabel Rounder Records. Dat album was een van mijn favorieten van het jaar en ik was enthousiast om te vernemen dat er dit jaar alweer wat nieuws is geproduceerd, Heat Comes Down.

John R. Miller groeide op in de panhandle van West-Virginia. Maar zijn thuis was niet de ideale plaats om te groeien als persoon en muzikant. Wat hij met zijn leven wilde was gewoon muziek maken en daarom trok hij de wijde wereld in en kwam in contact met Nashville. Het is geen makkelijk leven geweest voor Miller, maar hij heeft zijn plek kunnen vinden.

The Trouble You Follow deed John R. Miller dus veel goeds. Maar zijn echte doorbraak bij het grote Americana publiek kwam met Depreciated. Dat album heeft hier lang opgestaan en laat duidelijk te horen dat we hier te maken hebben met een talentvolle singer-songwriter. De liedjes zijn oprecht, eerlijk en hebben veel authenticiteit.

Luister je naar Heat Comes Down dan hoor je dat John R. Miller het gewoon weer voor elkaar heeft gekregen. Dit is Americana zoals een Americana hoort te klinken. De liedjes zijn stuk voor stuk kwaliteit en je hoort aan alles dat er met veel passie en liefde aan gewerkt is. Dit album is een must voor iedere liefhebber van Americana muziek.

John R. Miller is een grote fan van de muziek van Tyler Childers. Natuurlijk is Childers een artiest van buitencategorie en heeft tegenwoordig een behoorlijke status in Amerika. Maar ik vind heel eerlijk gezegd dat Miller niet veel minder is. Beide artiesten hebben een andere soort muziekstijl, maar allebei weten ze met hun muziek het maximale te brengen.

Fantastisch dat Depreciated van twee jaar geleden met Heat Comes Down een zeer sterk vervolg krijgt. Het platenlabel Rounder Records heeft een geweldige artiest in huis en John R. Miller toont met dit album aan dat hij geen eendagsvlieg is. Iedereen met een liefde voor Americana muziek mag Miller niets missen en moet hem horen. De kwaliteit druipt van de liedjes af en hopelijk weet hij zijn prille muzikale carrière met nog meer van dit soort sterke platen uit te breiden.

Favoriete albums dit jaar