Tony Logue – The Crumbs

Tony Logue - The Crumbs album cover

Tony Logue verraste begin vorig jaar vriend en vijand met zijn album Jericho. Het bracht hem bekendheid en het album kwam redelijk hoog te staan in de iTunes charts. Ook levert dat album aardig wat streams op platformen zoals Spotify. Het succes wordt snel opgevolgd met het recent verschenen nieuwe album genaamd The Crumbs.

Niet heel raar was ook ik vorig jaar redelijk positief over Jericho. Het album kwam vroeg in het jaar uit en maakte ontzettend veel indruk. De plaat noemde ik country met een rauwe rand. En de teksten zijn het waard om naar te luisteren, want Tony Logue heeft genoeg geleefd en veel te vertellen. Hij weet hoe hard veel mensen moeten zwoegen in Amerika en hoe lastig het soms kan zijn om brood op de plank te krijgen.

Ik was enthousiast om te horen dat Tony Logue al na anderhalf jaar een nieuw album heeft. Het succes heeft hem kennelijk goed gedaan en hij heeft daar snel op geanticipeerd. Dit soort snelle opvolgers kunnen flauw zijn, om maar iets snel uit te brengen en het momentum te behouden. Maar The Crumbs is een waardige opvolger en vind ik nog wat beter dan Jericho.

Deze artiest uit het westen van Kentucky weet met The Crumbs simpelweg fantastisch werk af te leveren. Dit album is een aaneenschakeling van hoogtepunten en je blijft meer dan vijftig minuten lang met concentratie luisteren. Ook komt er verbazing bij kijken hoe goed dit album is, want het klinkt allemaal ontzettend authentiek en vanuit het hart. Tony Logue is het echte werk en doet niet alsof.

Er wordt aangegeven dat Tony Logue een mix maakt van Americana, Country Folk en Heartland Rock ‘n Roll. En dat is iets wat ik mij goed kan voorstellen als ik naar The Crumbs luister. Sommige liedjes kunnen fanatiek rocken, maar ook wordt er tegengewicht geboden met gevoelige ballads. Een vergelijking met Bruce Springsteen is dan ook snel gemaakt.

Tony Logue weet wat werken is en laat dat met The Crumbs horen. Na Jericho van anderhalf jaar geleden al met zo’n opvolger komen is knap. Het album bevat een aantal prachtige verhalen en dat gaat in combinatie met een prachtige muzikale inkleuring. Deze artiest uit Kentucky kan zomaar een van de grote namen binnen country gaan worden. Misschien is dat nog iets te vroeg om te opperen, maar dat dit album een hoogstandje is bestaat geen twijfel over. Krachtig werk.