Joshua Dylan Balis – We’re On Fire

Joshua Dylan Balis - We're On Fire album cover

Onverwachts, maar de maand december is een fantastische maand qua album releases. Er komt weinig meer uit, maar door de releaselijst van het afgelopen jaar erbij te pakken vind ik allemaal verborgen pareltjes. Eerder besprak ik de geweldige plaat van Nick Nace, The Harder Stuff en ook We’re On Fire van Joshua Dylan Balis valt onder de categorie geweldig.

Joshua Dylan Balis is een muzikant uit de Amerikaanse staat Texas en produceert een soort van folk rock muziek. De Texas native speelt z’n hele leven in bands en al vanaf jonge leeftijd kreeg hij interesse in muziek. Dat zijn pad zou leiden tot muzikant is dan ook helemaal geen verrassing. Dat het nu pas tot een debuutplaat komt is wel een verrassing, maar dat Balis het in z’n vingers heeft wordt meteen duidelijk.

We’re On Fire is een geweldige Americana plaat en Joshua Dylan Balis laat goed horen dat hij al z’n hele leven met muziek bezig. Dat hoor je aan de kwaliteit van de liedjes. Mooie melodieën, prachtig stemgeluid en oprechte teksten. Alles aan deze plaat klopt en brengt net wat meer wat andere Americana artiesten juist net niet hebben.

Er is wel één kanttekening te plaatsen aan We’re on Fire en dat is de balans. Met balans bedoel ik dat kant A met name uptempo liedjes zijn waar Joshua Dyan Balis z’n rock kant laat horen. En kant B bestaat met name uit ballads en rustige liedjes. Er had wat mij betreft een beter balans in gebracht mogen worden met wat meer variatie tussen kant A en kant B.

Maar eigenlijk is dit soort van een kritiekpunt verwaarloosbaar en drukt het geen stempel op de kwaliteit van We’re On Fire. Wat je krijgt met Joshua Dylan Balis en deze plaat is sterke Americana en kan zich makkelijk meten met de grotere Americana artiesten van dit moment. Jammer dat er tegenwoordig zoveel is om te luisteren en dat dit soort muziek wat onderbelicht wordt door muziekcritici.

Want We’re On Fire mag gehoord worden en zal je absoluut niet teleurstellen. Hou je van rock muziek in combinatie met rustigere tonen dan is deze plaat het luisteren waard. Joshua Dylan Balis heeft de ervaring van jarenlang muziek produceren en optreden en dat merk je aan alles. Dit is zeer overtuigend en terecht een verborgen pareltje om ontdekt te worden. Kan niet anders zeggen dat ik tevreden ben dat ik deze plaat toch nog heb gevonden. Zeker benieuwd naar wat deze troubadour meer te brengen heeft.