Randall King – Into The Neon

Randall King - Into The Neon album cover

Was Randall King een aantal jaren geleden nog onbekend binnen de country scene, hij heeft tegenwoordig geen gebrek aan waardering en populariteit. Ja, hij heeft er hard voor moeten werken, maar als je luistert naar zijn muziek dan is het niet heel vreemd waarom hij zoveel succes heeft. Into The Neon is het volgende kunststukje waar hij laat horen waarom hij tot de beste hoort.

Randall King maakt mainstream country muziek. Zijn songs zijn ideaal geschikt voor een groot publiek en de landelijke Amerikaanse country charts. Zijn vorige album Shot Glass deed het ontzettend goed en was een soort van doorbraak bij een breder publiek. Nu is hij met Into The Neon een gearriveerde country ster en vastberaden om nog bekender te worden.

Het is dan ook niet heel vreemd dat de muziek van Randall King vergeleken wordt met de grote. Ik hoor zijn naam veel in samenspraak met George Strait, Alan Jackson en John Anderson. Het doet zijn status alleen maar veel positief om te vergeleken te worden met dit soort grootheden. Randall King doet met zijn muziek echt iets goed en raakt een snaar.

Into The Neon is niet vernieuwend, laten we daar duidelijk over zijn. De formule is inmiddels bekend en we weten wat we kunnen verwachten. Het is Nashville mainstream country ten top en ze weten heel goed hoe Randall King te positioneren. Echter moet ik wel zeggen dat hij een bepaalde authenticiteit behoudt. Hij heeft genoeg controle om zijn eigen koers te varen.

Inmiddels maakt Randall King zich heel geliefd bij de Amerikanen. Maar hij heeft ambitie en weet ook te imponeren en indruk te maken in Groot-Brittannië en de rest van Europa. Zijn succes is volkomen verdiend. Als je albums zoals Shot Glass en Into The Neon produceert is dat niet heel raar en gun ik het hem van harte. Hij heeft alles om de grote ster te zijn.

Moet Randall King vernieuwen om relevant te blijven? Ik vind van niet. Into The Neon klinkt ontzettend lekker en bevlogen, alhoewel het 18 nummers lang is met bijna een uur aan speelduur. Het album heeft een prettig tempo en alle songs zijn voor je het weet voorbij. Laat deze “koning” gewoon doen wat hij inmiddels al jaren doet en hij zal er ongetwijfeld nog bekender mee worden.