Josh Rouse – Going Places

Josh Rouse - Going Places album cover

Folk troubadour Josh Rouse heeft zijn erkenning de afgelopen tientallen jaren meer dan verdiend. Eigenlijk hoeft hij niet meer zo nodig en kan genieten van z’n pensioen. Maar een muziek artiest met liefde en passie voor het vak blijft doorgaan. Daarom zat Rouse de afgelopen jaren tijdens de Corona pandemie niet stil, maar schreef en produceerde een nieuwe plaat genaamd Going Places.

Josh Rouse is geboren in Nebraska en kwam uiteindelijk op jonge leeftijd terecht in Nashville. In Music City maakte hij zijn eerste album Dressed Like Nebraska. 1998 is het jaar om precies te zijn. Wat volgt is een aaneenschakeling van diverse platen met als hoogtepunt album 1972 uit 2003. Hij begon een naam te krijgen en reisde vervolgens heel de wereld over om zijn muziek ten gehore te brengen.

Vervolgens verliet Josh Rouse zijn Amerika en ging samen met zijn vrouw in Valencia wonen. Ook daar bleef hij gewoon doorgaan met muziek produceren met hier en daar wat succesjes. In 2014 won hij zelfs de prestigieuze Spaanse Goya Award wat gezien kan worden als het equivalent van een Amerikaanse Oscar. Dit won hij voor het nummer Do You Really Want To Be In Love.

En nu zijn we aanbeland in 2022 en brengt Josh Rouse een geheel nieuwe plaat uit genaamd Going Places. Het eerste wat direct opvalt tijdens het luisteren van deze plaat is de rust. Rust in de zin dat Rouse het allemaal heel slow-pace aanpakt. Dit is typisch zo’n plaat dat perfect past bij het Spaanse leven. Alles op z’n gemak, rustig aan en vooral niet te haastig doen.

Deze slow-pace aanpak kan ervoor zorgen dat het wat saai wordt, maar dat is op Going Places absoluut niet het geval. De muziek zit uitstekend in elkaar en er wordt volop gebruik gemaakt van diverse warme instrumentatie. Het maakt van deze plaat een zomerse plaat waarvan je zeker niet vluchtige uptempo tracks hoeft te verwachten. Alles aan deze plaat is in zeer rustig Spaans vaarwater.

Soms heb je albums zoals Going Places nodig in je leven. Zeker tijdens deze warme dagen kun je het goed gebruiken. Even weg van de drukte van het alledaagse en het rustige leven ervaren. Josh Rouse weet inmiddels dondersgoed hoe je een goed liedje produceert en dat is duidelijk terug te horen op dit album. Valencia heeft hem zonder twijfel heel goed gedaan en het is alleen maar uitkijken wat deze ervaren folk troubadour meer te bieden heeft.

Uitgebracht door Yep Roc Records