Joshua Burnell – Glass Knight

Joshua Burnell - Glass Knight album cover

Elke week komen er ontzettend veel nieuwe albums uit. Gelukkig heb ik een vrij brede smaak als het aankomt op muziek en kan ik volop genieten. Maar om elke week weer de leukste albums uit te kiezen is lastig, een luxe probleem. Na het luisteren van Glass Knight van Joshua Burnell was ik gelijk overtuigd en vind ik dat het gehoord moet worden door iedere muziekliefhebber.

Joshua Burnell is nagenoeg onbekend en zijn platen krijgen vrij weinig aandacht. Hij komt uit Engeland en dat is waar hij dan ook alleen zijn shows geeft. Jammer dat zijn territorium alleen Engeland is, want na het luisteren van nieuwe plaat Glass Knight denk ik dat de muziek ook makkelijk opgepakt kan worden elders in Europa. Sowieso moeten veel Nederlanders hier warm van worden.

Deze excentrieke Brit maakt een soort van kleurrijke folk pop muziek. Het is niet makkelijk om Glass Knight in een bepaald hokje te zetten, want er gebeurt ontzettend veel. Zie het als een folk baroque pop plaat met invloeden van glam, psychedelica en jaren 70 Bob Dylan. Liefhebbers van zeventiger jaren art rock zullen van dit album gaan houden.

Ik was dus direct overtuigd van Glass Knight. En ik moet toegeven dat dit bijna niet meer gebeurt als ik naar nieuw albums luister. Letterlijk ieder nummer heeft hit-potentie en letterlijk ieder nummer zal niet misstaan in de charts. Joshua Burnell laat met dit album horen dat hij een zeer talentvolle artiest is en dat hij alles in zich heeft om een hele grote te worden.

Het vreemde aan Joshua Burnell zijn muziek is dus dat het nagenoeg niet opgemerkt wordt. Als ik zo naar Spotify kijk, dan wordt zijn muziek heel weinig geluisterd. Wat gaat hier mis, vraag je je af? Ik weet het niet, want Glass Knight is naar mijn mening een van de betere platen van het jaar. En daar bestaat voor mij geen twijfel over mogelijk. Het plaatje klopt aan alle kanten en het is een magische luisterervaring.

Laat je overweldigen door Joshua Burnell en Glass Knight. Luister naar de vele catchy melodieën en heerlijke refreintjes, de productie zit uitstekend in elkaar. Geen skip nummers, alleen maar hoogwaardige kwaliteit. Het mooie van muziek voor mij is dat het geen moment gaat vervelen. Ieder jaar word je weer verbaasd door nieuwe platen. Als je net denkt dat het niet beter kan krijg je een nieuwe verrassing. Ik kan stellen dat dit jaar al een ontzettend sterk muziekjaar is en deze prachtplaat is een waardevolle toevoeging. Hier ga ik nog lang naar luisteren.