Joshua Hedley – Neon Blue

Joshua Hedley - Neon Blue album cover

Nashville’s Joshua Hedley komt met nieuwe plaat Neon Blue tot de conclusie dat hij een country en western artiest is. Duidelijk, heel duidelijk. Na het luisteren van Neon Blue kan ook ik niet anders concluderen dat Hedley de country smaak aardig te pakken heeft. Dit hier is authentieke country muziek met veel invloeden uit jaren 90 country muziek.

Joshua Hedley brak in 2018 door met zijn debuut Mr. Jukebox. Hij verbleef daarvoor al een tijd in Nashville en trad zoveel mogelijk op in de honky tonks in en rondom de stad. Daarnaast nam hij ook alle kennis in zich op over country muziek om nog authentieker over te komen. Terwijl zijn vrienden allemaal verder studeerde leerde Hedley country muziek in de praktijk.

Na Mr. Jukebox kwam Joshua Hedley in een depressie terecht. Het werd hem allemaal wat te veel en begon met heftig drinken. Opvallend, omdat hij zelf zegt dat wanneer hij nuchter is het meest creatief is. Nadat hij het allemaal weer op de rit had begon hij met het schrijven voor een nieuwe plaat. Maar de nummers kwamen maar niet. De inspiratie was ver te zoeken en het lukte Hedley niet om zijn succes snel een vervolg te geven.

Toch vond hij uiteindelijk een opening voor zijn nieuwe plaat. En dat was het jaren 90 country tijdperk. Om het tot een succes te maken ging hij schrijven met grote Nashvilles schrijvers. Namen zoals Carson Chamberlain (Keith Whitley, Clint Black, Alan Jackson, George Strait), Wyatt McCubbin en Zach Top werd betrokken bij het proces en de nummers vloeiden uit de pen. Met Neon Blue als resultaat.

Persoonlijk vind ik dat Joshua Hedley zichzelf heeft overtroffen met Neon Blue. Dit is duidelijk het type country muziek die je in een ruige honky tonk bar terugvindt waar er op een doordeweekse avond zomaar een gevecht uit kan breken. Dit type country muziek is perfect voor de Amerikaanse honky tonks en Hedley slaat alle juiste snaren aan.

Deze plaat gaan veel pure country luisteraars helemaal geweldig vinden. Er wordt gestrooid met een rijke instrumentatie waar de fiddles en pedal steels een prominente plaats vinden. Ook de teksten van Joshua Hedley zijn lekker ongecompliceerd over drank, hartenzeer, honky tonks en meer van dat. Ondanks dat het vier jaar heeft geduurd tussen zijn eerste en deze tweede plaat is deze plaat het wachten meer dan waard.

Dit hier is de toekomst van country muziek. De mainstream country artiesten van dit moment kunnen hier nooit niet aan tippen. En je moet eerlijk toegeven, dit is toch waarom we country muziek luisteren? Muziek met productie vanuit het hart en ziel met een bevlogenheid zo puur als goud. Joshua Hedley is de real deal en Neon Blue is één van de beste country platen van dit moment.

Uitgebracht door New West Records