Judy Collins – Spellbound

Judy Collins - Spellbound album cover

Folk zangeres Judy Collins hoeft niet meer zo nodig muziek te produceren maar doet dat toch. Een goede muziek artiest houdt nooit op met muziek maken en het is geweldig om te zien en te horen dat artiesten zoals Collins de spirit levendig houden. Alle nummers van nieuwe plaat Spellbound schreef ze helemaal zelf en dat is voor het eerst. Het is een magische reis waar van alles te ontdekken valt.

Als je naar de album cover kijkt dan zal je opmerken dat Judy Collins niet meer de jongste is. Maar heel eerlijk gezegd hoor je dat totaal niet als je naar Spellbound luistert. Het album is lang, divers en met een ontzettend creatieve benadering. Alhoewel dit alweer Collins haar 29e plaat is hoor je duidelijk dat ze nog zo fit als wat is.

De fitte indruk hoor je gelijk als Judy Collins begint met zingen. Het lijkt net of je naar een artiest luistert van middelbare leeftijd. Niks geen rafelrandje of een vermoeid stemgeluid. Het klinkt allemaal energiek en ongelofelijk sterk. Knap als je na gaat dat Collins al een lang artiestenbestaan in haar leven achter de rug heeft.

Naast de mooie stemmenpracht van Collins blinkt ook de instrumentatie op een positieve manier uit. Met name de piano is leidend en het glinsterend enorm. Daardoor is Spellbound te luisteren als een sprookje en kun je jezelf even helemaal verliezen tijdens het luisteren van deze pracht en praal. De titel Spellbound is daarom ook uitstekend gekozen.

En als je verwacht dat Judy Collins na zo’n lang leven niets meer heeft te vertellen dan zit je mis. Ze neemt je mee naar haar jonge jaren in het enerverende Greenwich Village van toentertijd waar van alles te beleven viel. Maar ze mijmert ook op fraaie magische wijze over haar jeugd in Colorado. Het klinkt allemaal heel interessant en de teksten zijn een mooi inkijkje in het verleden van Collins. Ze laat haar grote momenten in haar verleden weer even realiteit worden met Spellbound.

Het album is relatief een lange zit, maar eerlijk gezegd is dat helemaal geen straf. Soms kunnen dit soort albums gewoon te lang duren, maar Spellbound is boeiend tot de laatste noot. Knap dat Judy Collins na zoveel jaren nog zo inspirerend en vitaal klinkt. Zoals gezegd houden echte artiesten nooit op met muziek maken en Judy Collins is daar het bewijs van. En als je dan ook nog zulke magische muziek weet te produceren heb ik daar alleen maar respect voor. Wat een geweldige plaat is dit toch.

Uitgebracht door Cleopatra Records