Julian Taylor – Anthology Vol. 1

Julian Taylor - Anthology Vol. 1 album cover

De Canadese singer-songwriter Julian Taylor hoeft zich zo nodig niet meer te bewijzen. Hij heeft een succesvolle muzikale carrière met een grote hoeveelheid aan platen. Dit jaar vond hij het tijd om eens terug te blikken en heeft hij een compilatie van zijn beste nummers samengesteld. Het is deeltje één met de naam Anthology Vol.1.

Met name is Julian Taylor bekend in Canada en weet hij het publiek voor zich te winnen. Hij won voor zijn muziek diverse prestigieuze awards. Een aantal jaren geleden bijvoorbeeld werd hij artiest van het jaar bij de Canadian Folk Music Awards. Dit gegeven deed mij interesseren naar Anthology Vol.1. Ik ben niet bekend met eerder werk en dit is dan ook een mooie entree.

En ik kan concluderen dat ik veel plezier heb beleefd aan Anthology Vol.1. Het is best indrukwekkend wat Julian Taylor door de jaren heen allemaal heeft bereikt. De liedjes zijn stuk voor stuk van kwaliteit en liggen prettig in het gehoor. Dit soort muziek is kun je het beste omschrijven als pop muziek. Toegankelijke pop muziek met hier en daar wat rock invloeden.

Let echter wel op dat je even de tijd moet vrijmaken om dit album in zijn geheel te beluisteren. Anthology Vol.1 bestaat namelijk uit maar liefst achttien nummers en is een behoorlijk lange zit. Maar als je eenmaal lekker zit, dan vliegt de tijd voorbij, want de liedjes gaan in een lekker tempo en ritme door, waar bij mij in ieder geval geen verveling te merken is.

Julian Taylor maakt dus al een tijdje albums en laat het beste van het beste horen op Anthology Vol. 1. Maar om het allemaal nog wat leuker te maken besloot hij ook drie nieuwe nummers op te nemen. Gewoon omdat het kan en om de verpakking nog wat interessanter voor het publiek te maken. De fans zullen maar al te blij zijn met deze nieuwe nummers.

Ben je niet bekend met Julian Taylor en zijn oeuvre, dan is Anthology Vol.1 een prettige introductie. Ja, het is een hele zit, want je bent zo ruim een uur kwijt. Maar tijd speelt hier geen rol, want de liedjes vliegen voorbij en zijn letterlijk allemaal heel fijn om naar te luisteren. Ik ben overtuigd van deze Canadees en ben benieuwd wat hij fabriceert van Anthology Vol.2. En in de tussentijd is er mooi tijd om zijn uitgebreide oeuvre te ontdekken.