Katie Whittaker – Shine

Katie Whittaker - Shine album cover

De Schotse Katie Whittaker maakte in 2016 haar entree als solo muzikant. Dat deed ze met een singletje. Het nummer werd zo goed opgepakt dat ze op de main stage kwam te staan van Glastonbury. Er moest dan ook een album komen. Een beetje later dan verwacht, maar deze maand laat ze van zich horen met het volwaardige debuut Shine.

Katie Whittaker maakt inmiddels naam in Schotland. Dat doet ze samen met haar band. Naast haar eigen shows is ze ook support act van grotere artiesten zoals Elles Bailey en Blue Rose Code. Je kunt wel stellen dat ze in haar thuisland succes geniet en ik zal er niet heel raar van staan te kijken dat ze volgend jaar een nog groter publiek aanspreekt met dit liedjesmateriaal.

Want Shine heeft alles om het grote publiek aan te spreken. Het album is het label Americana meer dan waardig en Katie Whittaker doet alles goed. Alle liedjes op dit album zijn ontzettend overtuigend en je hoort dat deze dame behoorlijk wat pit en energie in zich heeft. Het is krachtig werk en gaat geen moment vervelen.

Dit album staat nu al een aantal dagen in mijn rotatielijst en ondanks dat Katie Whittaker op haarzelf staat moet ik toch een vergelijking maken. Eerder dit jaar konden we al genieten van het uitstekende A Taste of the Wild van de Nederlandse Americana artiest NinaLynn. Ik zet Shine in dezelfde categorie van dat album. Het heeft veel raakvlakken en allebei leveren ze kwaliteit.

Het heeft dus best lang moeten duren voordat Katie Whittaker dit nieuwe album uitbracht. Ze was niet de enige in de wachtrij, want door de ontwikkelingen van de afgelopen jaren werden album releases uitgesteld. Dat geldt dus ook voor Shine. Maar het album is inmiddels overal te beluisteren en het wachten meer dan waard. Dit is Americana muziek zoals Americana muziek hoort te zijn.

Katie Whittaker laat met dit album horen dat ze een volwassen energieke artiest en de gave heeft om sterke liedjes te schrijven en te produceren. Volgend jaar belooft het een prachtig jaar te worden met veel optredens en festivals. Als ik luister naar dit album, dan kan ik alleen maar concluderen dat ze veel succes gaat hebben met haar muziek en dat ze nog groter gaat worden.