Uncle Lucius – Like It’s The Last One Left

Uncle Lucius - Like It's The Last One Left album cover

De Americana band Uncle Lucius maakte begin deze eeuw furore en veroverde met hun platen heel de wereld. De albums waren zo’n succes dat ze zichzelf een platinum verkopende groep mogen noemen. En als je platinum hebt bereikt dan mag je stellen dat je het hebt gemaakt als artiest. Echter besloot de band in 2018 voor onbepaalde tijd te stoppen. Maar dit jaar zijn ze weer terug in geweldige vorm met het nieuwe album Like It’s The Last One Left.

Waarschijnlijk hadden de leden van Uncle Lucius het een beetje gehad met de routine van steeds weer albums produceren en op tour gaan. Ze traden op in Amerika en ook in het buitenland toonde ze hun kunsten. Het werd ze misschien allemaal een beetje te veel en daardoor ging ieder hun eigen weg. Maar de pandemie en de roep van het publiek bracht de band weer bij elkaar.

Het succes van Uncle Lucius is niet alleen van begin deze eeuw. Ze bereikte ook nieuwe fans doordat een van hun beste singles in de hit-serie Yellowstone te horen was. Het nummer, Keep The Wolves Away, ging viraal en zorgde voor een gouden status in Amerika. Dat betekende nog meer bereik en daardoor moest de groep weer bij elkaar komen en weer muziek gaan maken.

We hebben het over Like It’s The Last One Left, het langverwachte nieuwe album van Uncle Lucius. Ik ben niet bekend met eerdere albums van deze Texas groep, maar wat ik op dit album hoor bevalt mij uitermate. Het zijn tien nummers van uitstekende kwaliteit en je hoort dat er ervaren en professionele mannen aan het werk zijn. Dit is de real deal en om geen grappen over te maken.

Like It’s The Last One Left is het antwoord op de roep van de fans. Het antwoord is heel sterk en laat horen waarom Uncle Lucius een groep is met een platinum status. Ook wordt mij heel goed duidelijk waarom deze band zoveel erkenning en waardering krijgt voor hun muziek. Het album doet in principe niet eens heel veel nieuws, maar alle liedjes hebben kracht.

Uncle Lucius gaat met Like It’s The Last One Left fanatiek voorwaarts en is een nieuw hoofdstuk voor de band. Ze nemen hun trouwe groep fans met zich mee en hebben met dit album uitstekend nieuw materiaal om live te laten horen. Ik ben ieder geval ontzettend overtuigd van deze Americana band uit Texas. Mooi om in deze komkommertijd van nieuwe releases nog iets heel bijzonders te horen.