Sarah Goldstone – Waving

Sarah Goldstone - Waving album cover

Wat was er dit jaar veel te genieten met albums van vrouwelijke singer-songwriters. Herinner je Jess Williamson nog? En wat te denken van Jenny Owen Youngs? Ook heb ik veel genoten van het nieuwe album van Sydney Rose. Ik kan nog wel een tijdje doorgaan. Het is deze maand nog even doorzetten met de dames, want Sarah Goldstone laat van zich horen met debuutalbum Waving.

Sarah Goldstone komt uit New York en weet te excelleren in verschillende disciplines. Zo is ze pianist, maar weet ze haar talenten ook goed te gebruiken als toetsenist, vocalist, violist en componist. Deze veelzijdige dame is klassiek getraind, maar weet inmiddels ook de weg te vinden naar diverse andere genres. En dat is duidelijk te horen aan haar debuut Waving.

Met Waving nestelt Sarah Goldstone zich namelijk tussen de grotere indie-pop artiesten van dit moment. Denk aan een artiest zoals eerder genoemde Jess Williamson. Op zich is het allemaal niet heel vernieuwend, maar je hoort aan dit album dat we met een ervaren artiest te maken hebben. Het klinkt creatief, bevlogen en het is een plezierige plaat om naar te luisteren.

Wat mij met name zo aanspreekt aan Waving is hoe de instrumenten ingekleurd worden. Er wordt gebruik gemaakt van een breed palet en dat houdt de muziek dynamisch en enerverend. Zo hoor je het vertrouwde, zoals gitaren, drums en piano’s. Maar ook schuwt Sarah Goldstone het niet om rijkelijk elektronica in haar liedjes te verwerken. Mooie effectieve combinatie.

Waving mag dan de entree van Sarah Goldstone zijn in de wereld van de indie muziek, ze geniet als artiest al veel langer van erkenning en waardering in Amerika. Zo was ze te zien in de allergrootste talkshows en trad ze op in de allergrootste zalen. Ook deelde ze het podium met bekende grote artiesten van dit moment. Je kan wel concluderen dat succes haar heeft bereikt.

Dat succes kan met dit nieuwe album Waving zich zomaar gaan uitbreiden. Het heeft naar mijn mening in ieder geval de potentie. Wel een beetje vreemd waarom Sarah Goldstone besloten heeft om dit album in december uit te brengen, niet het ideale moment. Maar met de kwaliteit zit het meer dan goed. Het is moeilijk om tegenwoordig als vrouwelijke singer-songwriter op te vallen, maar met dit soort kaliber albums is het niet heel lastig. Een heel sterk debuut en hopelijk kunnen we in de toekomst meer verwachten van deze veelzijdige artiest.