Katja Kruit – Live A Little More

Katje Kruit - Live A Little More album cover

Het is goed zoeken naar country artiesten uit Nederland. Ze zijn er, maar het zijn er niet veel. Ik besprak bijvoorbeeld eerder dit jaar het nieuwe album Won’t Settle Down van Robert Weston. New Country muziek op zijn best. Echter zijn traditionele country platen uit Nederland lastig te vinden. Een mooi voorbeeld van traditionele country uit Nederland is Live A Little More van Katja Kruit.

Live A Little More komt een beetje uit het niets en wat onverwachts. Het album wordt in eigen beheer uitgebracht en er wordt vrij weinig gedaan om het album hier in Nederland te promoten. Ik zag Katja Kruit op Facebook een berichtje plaatsen over dit nieuwe album, maar veel verder dan dat komt het volgens mij niet. En dat is zonde.

Katja Kruit heeft een liefde voor country muziek en reisde speciaal naar Amerika om het van de grote te leren. Met name is ze fan van de dobro en dat instrument leerde ze daar spelen van populaire muzikanten zoals Rob Ickes, Sally van Meter en haar held Jerry Douglas. Alle kennis bracht ze mee terug en ging in de studio aan het werk om haar debuutalbum Live A Little More op te nemen.

Ik denk dat tot voor kort nog niemand in de Nederlandse country wereld van Katja Kruit heeft gehoord. Live A Little More is dan ook een hele prettige kennismaking en eentje om niet snel te vergeten. Ik was een beetje verbaasd tijdens het luisteren van dit album, maar het lijkt net of dit een real deal Amerikaanse country plaat is. En met alles erop en eraan.

De productie van Live A Little More is dan ook vervaardigd op een zeer professionele wijze. Er wordt gebruik gemaakt van veel traditionele instrumenten en dat versterkt het country gevoel enorm. Dobro’s, pedal steels, mandolines, akoestische gitaren, drums, het hele plaatje compleet. Dat in combinatie met het mooie stemgeluid van Katja Kruit maakt dit toch wel een hele sterke traditionele country plaat.

Katja Kruit groeide op met country artiesten zoals Dolly Parton, Bonnie Raitt en The Chicks. Het zorgde voor veel inspiratie en het zorgde ervoor dat ze een country artiest wilde worden. Als ik luister naar Live A Little More dan hoor ik nog het meest de bekende Amerikaanse country artiest Brennen Leigh. Mooi om naar te luisteren, soms intiem en soms uitdagend.

Jammer genoeg krijgt Live A Little More nog weinig aandacht. Ik begrijp het niet, want deze muziek heeft alles om het country publiek in Nederland aan te spreken. Blijkt toch maar weer dat country in Nederland nog niet echt wordt omarmd door de meeste muziek liefhebbers. Maar lees je dit en heb je een liefde voor het genre, dan moet je Katja Kruit en dit album een kans geven. Het zal je niet teleurstellen.

Nieuwsbrief

Intuit Mailchimp